Tot nog toe werd de Focus in Europa getekend. Maar dit nieuwe model is een wereldauto die deel uitmaakt van de globale productstrategie van het merk. Dat betekent dat de Focus klanten van alle delen van de wereld - met een uiteenlopende smaak - moet kunnen aanspreken. Een filosofie die veel constructeurs al probeerden, maar die zelden slaagt. Ze is er in elk geval voor verantwoordelijk dat de Focus z'n typische lijnenspel verliest. In vergelijking met de eerste generatie die inmiddels haast aanzien wordt als een stijlicoon is de nieuwe ronduit barrok.
De globale aanpak betekent ook dat de Focus wereldwijd in meer hokjes moest passen. En dat heeft gevolgen voor de afmetingen. De wielbasis groeit met 8cm, maar het koetswerk wordt in het totaal slechts 2,1cm langer. Niet dat we dat noodzakelijk achten, integendeel, maar de meeste constructeurs kunnen er in dit segment niet aan weerstaan enkele centimeters toe te voegen. En in de breedte en hoogte wordt de Focus zelfs wat kleiner. De nieuweling meet telkens zo'n 1,6cm minder. Voor de aerodynamica is dat alvast wel een goede zaak. De luchtweerstand daalde met 7% tot een Cx van 0,29. Met hetzelfde doel monteert Ford ook een radiatorrooster dat met lamellen kan worden afgesloten wanneer er geen extra koeling nodig is. Dat is een primeur voor het segment.