De nieuwe generatie van de Ford Focus ging al op 12 januari 2010 op première op het Autosalon van Detroit. We hebben er dus ruim een jaar aan kunnen wennen. Naast eerder al de 180pk sterke 1.6l Ecoboost en 163pk krachtige 2.0 TDCi aan de tand te hebben gevoeld, richten we nu onze aandacht op de populaire 1.6 TDCi met 115pk. Die staat vanaf € 21.200 in de catalogus.
Deze derde editie staat op een wielbasis die met 8cm is toegenomen. Het koetswerk wordt in het totaal echter slechts 2,1cm langer en de hoogte en breedte zijn wat meer bescheiden dan voorheen. Dat is omdat de Focus nu wereldwijd aangeboden zal worden en dus aan meer normen moet voldoen. Aan die wereldwijde afzet hebben we ook de drukke invulling van de Kinetic-designtaal te danken. De buitenzijde is "geladen" en hetzelfde geldt het voor het interieur. Gelukkig wordt de bestuurder wel verwend, want alles is rond die positie gecentreerd. De zetels zijn uitstekend. Achteraan is het plaatsaanbod gemiddeld voor z'n segment. De koffer is met een steeds bruikbaar volume van 277l echter niet bijzonder groot.
De Focus is leverbaar met een uitgebreid arsenaal veiligheidsuitrusting. Het omvat dodehoekwaarschuwing, een automatisch remsysteem dat botsingen tot 30km/u helpt vermijden, een camera die verkeersborden leest en onthoudt en een waarsschuwingssysteem dat je waarschuwt en zelfs een beetje corrigeert als je over een wegmarkering dreigt te rijden. Allen zijn optioneel en komen bovenop een de conventionele veiligheidsvoorzieningen.
De ophanging communiceert nog steeds de nuances en de elektrisch bekrachtigde tandheugel stuurinrichting is zonder twijfel de beste uit z'n segment, maar zelfs met de magie van Ford is het allemaal wat minder scherp en snedig dan voorheen. De diesel met 115pk en 270Nm trekkracht kwijt zich uitstekend van z'n taak. Het pookje nodigt uit tot schakelen en dan is de combinatie best vlot. De sprint kan in 11 tellen, de top bedraagt 195km/u en het verbruik is makkelijk onder controle te houden. Ford geeft 4,2l/100km (of een CO2-uitstoot van 109gr/km) op. En het mag dan wel allemaal wat wolliger zijn dan voorheen - de Focus is op vlak van weggedrag nog steeds de referentie.