We concentreren ons bij deze kennismaking op de vijfdeursversies. Je mag ervan uitgaan dat de vierdeursversies een tikkeltje levendiger zijn omdat er wat meer gewicht in de overbouw achteraan zit. Het platform is nagelnieuw en komt uit de rekken van de internationale GM-organisatie. Daardoor is het toch weer verschillend dan dat van de Corsa, hoewel die allebei uit dezelfde groep afkomstig zijn. Vooraan zit een onafhankelijk McPhersonsysteem met antirolstang en achteraan zit een torsie-as. Een architectuur die in dit segment zeer courant is en meer dan behoorlijk werk levert. Je kan de Aveo dan ook als neutraal omschrijven. De demping is efficiënt zonder uitersten op te zoeken.
De besturing is alleen op de 1.2 elektrisch. Alle andere versies hebben nog een hydraulische bekrachtiging, maar ze zijn allebei wat gevoelloos.
Hoewel de Aveo in vijfdeursuitvoering relatief weinig weegt (maximaal 1.150kg), blijven de prestaties bescheiden. Zelfs de 1.6 met 115pk kan je niet snel noemen. Die heeft weliswaar een redelijke (en irrelevante) topsnelheid van 189km/u, maar hij doet er nog steeds 11,3 tellen over om 100km/u te halen. En echt zuinig is hij ook niet. Wij haalden er een verbruiksgemiddelde van 8,2l/100km mee, tegen het normverbruik van 7,2l. Met de andere benzinemotoren ben je nog slechter af. De 1.4 doet 13,1 tel over de sprint en de traagste 1.2 zelfs meer dan 14 tellen. En het pookje schakelt correct, maar nu ook weer niet zo goed dat je er voor je plezier heel de tijd mee zit te roeren om er vaart in te houden. Van de 1.2 bestaat wel een Eco-versie die een normverbruik van 6,5l en een CO2-uitstoot van 119gr/km laat opmeten. Dat is redelijk, maar onvoldoende goed om in aanmerking te komen voor een overheidspremie. Het lijkt er dan ook op dat de Aveo ruimschoots profiteert van het moderne onderstel en tegelijk door GM opgezadeld wordt met een motorenfamilie die op vlak van rendement en werkijver niet meer meekan.