VW Golf Cabrio 1.2TSI, 1.4TSI, 1.6TDI Rijgedrag

VW Golf Cabrio 1.2TSI, 1.4TSI, 1.6TDI
Bekijk 45 foto's
Door: BV 06-06-2011

Bij deze eerste kennismaking concentreerden we ons op de 1.4l TSI met een vermogen van 160pk en een koppel van 240Nm en de 1.6 TDI met 105pk. De eerste was gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak waarvan we de werking inmiddels kennen maar die nog steeds overtuigd door een bijzonder soepele en alerte werking. Toch dient gezegd dat de systemen een tikkeltje minder verfijnd overkomen dan die van de eerste generatie. Wellicht omdat de software tegenwoordig tracht zo veel mogelijk de koppeling (die niet langer in een oliebad ligt) te sparen.

De Golf Cabrio verdraagt in deze uitvoering een sportievere rijstijl, ook al is hij in de basis vooral comfortabel. De overbrengingsverhouding van het stuurwiel is eerder direct, zonder dat het overloopt van het gevoel. Het onderstel zet je nooit voor verrassingen. Dat betekent dat alles veilig en vertrouwd aanvoelt en tegelijk dat het alles behalve spannend is.

De 1.6l TDI heeft als grootste voordeel dat je er zonder al te veel moeite een verbruik van een liter of vijf mee kan neerzetten. Want de 105pk en 250Nm sterke diesel zet niet meteen flitsende prestaties neer. Volg je het advies van de schakelindicator dan zit er helemaal geen fut in. Hou je de centrale op toeren dan valt er nog wat mee aan te vangen, al blijft hij door z'n vijfbak altijd wat gehandicapt.

Het is de 1.2 TSI die het meest overtuigt. Op papier is de 105pk en 175Nm sterke centrale geen hoogvlieger (0-100km/u in 11,7sec), maar hij is soepel, krachtig en laat een brutaal motorgeluid horen. En met een opgegeven verbruik van 5,7l (benzine) komt hij aardig dicht bij bovenstaande diesel in de buurt.

Geef commentaar
comments by Disqus