De stoffen kap van de dakloze Golfjes van destijds is gebleven. Enerzijds omdat die ook op de A3 zat en anderzijds omdat de Eos er is voor mensen die liever een stalen vouwdak hebben.
Het spreekt voor zich dat Volkswagen zo veel mogelijk elementen van de Golf herbruikt. Het front werd één op één overgenomen en ook aan de achterzijde kunnen de overeenkomsten niet uitblijven. Om de Cabriolet toch een wat sportievere look te geven werd de voorruit wat platter gelegd en rust Volkswagen het model standaard uit met donker getinte LED-achterlichten.
Wie de wind juist door de haren wil voelen kan met een druk op de knop in 9 seconden het dak laten zakken. Uitzonderlijk snel en al rijdend tot een snelheid van 30 km/h. Wie het dak eenmaal heeft laten neerstrijken ervaart het cabriogevoel zoals dat hoort. Bij veel moderne CC's steekt de voorruit ver het interieur in waardoor je daaronder verscholen zit. Niet in de Golf. Daarin heb je echt een gevoel van vrijheid. Wel is het jammer dat wanneer de kap geopend is je nog veel van de techniek ziet zitten. Volkswagen claimt dat men daardoor ruimte en gewicht kon besparen, maar met een goed afgewerkte auto als een Volkswagen is het wat ons betreft zonde. VW zal wel losse afdekzeilen leveren, maar je zal moeten uitstappen om die te monteren.
Dankzij een compacte constructie heeft de Golf Cabriolet toch nog 250 liter bagageruimte als het dak open ligt. Daarmee is er ruimte voor de wekelijkse boodschappen of vakantiebagage voor twee personen. Anderzijds is de achterklep klein, wat betekent dat de toegang tot de kofferruimte lastig is.