Na negen jaar afwezigheid is er weer een Golf Cabrio. Een model met een stoffen afdekkap die zich naast de Eos met z'n stalen kap in de catalogus mag nestelen. Het dak plooit in minder dan 10 tellen in de gewenste vorm en je houdt steeds 250l bagage over. Keerzijde van die snelle bediening is dat je door het ontbreken van een afdekkap wat mechaniek ziet zitten. Dat past niet bij een degelijk afgewerkte auto als de Golf.
Het interieur oogt vanzelfsprekend vertrouwd. Vooraan is het helemaal z'n gesloten broer. Belangrijk is dat je achteraan twee volwassenen kan parkeren. Als die niet meer dan 1,85m meten is het er zelfs behoorlijk comfortabel. De veiligheidsvoorzieningen zijn uitgebreid en omvatten onder meer stabilteitscontrole en vier airbags. Voor gordijnairbags is er geen ruimte, maar je krijgt er wel pyrotechnisch activeerbare rolbeugels bij. Een groot verschil met vorige generaties, die nog over een vaste rolbeugel beschikten.
Van de door ons gereden motoren overtuigde de 1.2 TSI met 105pk en 175Nm het meest, ook al vallen de prestaties op papier tegen. Het modelletje is ijverig, laat een prettige brom horen en wanneer het gaspedaal omzichtig wordt beroerd kom je op een verbruik van 5,7l. Dat is haast zo weinig als dat van de 1.6 diesel met 105pk en 250Nm die minder gewillig voor de dag komt. De 1.4 TSI met 160pk verdraagt een sportieve rijstijl, al legt die dan weer de beperkingen van VW's afstelling bloot. De Golf Cabrio is immers in de eerste plaats veilig en voorspelbaar.