s="internalLink" title="Opel Antara facelift; nieuwe motoren, chiquer" href="/nieuws/15367-opel-antara-facelift-nieuwe-motoren-chiquer">Opel heeft de Antara vernieuwd. Dat is logisch, want ook zustermodel Chevrolet Captiva onderging een opfrisbeurt. Het herwerkte gamma begint nog steeds met de bij ons quasi onverkoopbare 2.4l benzine die al vanaf € 22.230 te koop is. Een 2.2l CDTI - de versie die wij aan de tand voelden - is er vanaf € 24.580 maar moe het dan stellen met voorwielaandrijving. Een variant met vierwielaandrijving is er pas vanaf € 28.380 en als je je ook nog vergrijpt aan een automaat, betere uitrusting of een vermogensupgrade kan je tot € 31.930 uitgeven.
Het uiterlijk is wat meer bij de tijd gebracht maar Opel beperkt zich in tegenstelling tot Chevrolet tot detailingrepen. Wat opsmuk, gewijzigde radiatorroosters vooraan en nieuwe achterlichten zijn de belangrijkste aanpassingen. Hetzelfde verhaal aan de binnenzijde, waar weliswaar een elektronische handrem wat extra ruimte creëert op de middentunnel, maar een opgewaardeerde materiaalkeuze blijft het grootste nieuws. Bij de veiligheidsuitrusting mag je voortaan op sommige versies een stabiliteitscontrole noteren die ook een slingerende aanhangwagen herkent.
Onderhuids heeft Opel het meeste werk verricht. Motoren en transmissies zijn nieuw en het onderstel is grondig onder handen genomen. De ophanging werd tijdens dat proces vooral een stuk stugger en we kunnen niet anders dan ons afvragen wie daarop zat te wachten. De diesel wint 200cc aan slagvolume en heeft nu zowel met automatische als manuele versnellingsbak recht op 6 versnellingen. Doe daar een gestegen vermogen (163pk) bovenop en je krijgt verbruiks- en prestatiecijfers die pakken interessanter zijn dan voorheen (top: 189km/u, sprint: 9,9 sec, verbruik: 6,3l/100km). Maar het meest indrukwekkend zijn de inspanningen die zijn verricht om motor- en transmissiegeluiden te elimineren. Het geluidsniveau is gehalveerd en eigenlijk hoor je de diesel nauwelijks nog draaien.