Tegenover zijn voorganger kiest de nieuwe SLK duidelijk voor een verschijning die beter aansluit op de roadster-look. Dat betekent een lange motorkap en korte achtersteven. Vanuit zowat elke hoek ziet de nieuweling er gespierder en dynamischer uit. Zijn Cx-waarde daalden van 0,32 naar een in verhouding tot de proporties van de auto uitstekende 0,30. De designers haalden inspiratie bij de 190 SL uit de jaren vijftig en verwijzen ook wat graag naar de 300 SL en actuele SLS AMG. Achteraan verschijnen voor het eerst in deze Mercedes-Klasse LED-lichtblokken. Typische stijlkenmerken van het merk met de ster maken in één oogopslag duidelijk waar het om gaat. Hoe dan ook, de SLK ziet er wat ons betreft meer dan aantrekkelijk uit en is zeer kwalitatief geassembleerd. Dat blijkt ook alweer bij het Vario-dak, dat perfect past en na het openen geen lelijke openingen laat rondom zijn contouren. Het openen en sluiten verloopt verregaand stil, zonder enig verontrustend stoorgeluidje. Mercedes-Benz laat voor de nieuwste generatie keuze uit drie dakvarianten: een standaard en klassiek stalen wegklapdak, een optioneel panoramisch glazen wegklapdak zoals op onze testwagen (+ 408 euro) en het nieuwste snufje, het Magic Sky Control dak, waarbij de transparantie van het glazen dak elektrisch geregeld wordt. Als optie op de optie is het mogelijk om het dak ook nog via de afstandsbediening te openen of sluiten. Met het dak gesloten kan de koffer 335 l aan; in open toestand wordt dat gereduceerd tot 225 liter. Een stevige, hardschalige afdekking geeft aan tot waar mag geladen worden om het dakmechanisme niet te hinderen.
Onze testwagen werd afgeleverd met optionele 18"-velgen en verschillende bandenmaat voor/achter. Vooraan was dat Contisport Contact 3 in maat 225/40 en achteraan lag 245/35 gemonteerd. Dat is een streling voor het oog, maar in combinatie met de eveneens gemonteerde sportophanging een aanslag op het comfort, zeker in ons landje waar er door een chronisch tekort aan onderhoud nauwelijks nog sprake kan zijn van wegen.