Na de DS3 die zeer positief werd onthaald door het koperspubliek - in het eerste verkoopjaar overtuigde hij als meer dan 90.000 kopers, waarvan 35% de duurste uitvoering Sport Chic bestelden en 58% van de klanten van een ander merk overstapten - gaat Citroën verder met het DS-project, dat meer exclusiviteit en karakter nastreeft, eigenschapen die het merk typeerden in de periode dat modellen als de 'Traction', de ID en DS, maar zeker ook de 2CV de verkoopcijfers de hoogte instuwden. Toch legt Citroën er bij elke gelegenheid de nadruk op dat het niet het pad van de 'retro-revival' wil bewandelen en dus niet de DS uit de jaren vijftig opnieuw wil tot leven wekken. De actuele DS-filosofie resulteert in een meer exclusieve modellenlijn naast het standaardgamma. Alle DS-modellen zijn gebaseerd op een model uit het klassieke Citroën-gamma: zo bouwt de DS3 verder op de C3 en is de nieuwste DS4 afgeleid van de C4. Van de DS4 werden al 500 stuks in 24 uur tijd verkocht via een speciale online actie. Het objectief is om er in 2012 40.000 stuks van te slijten. Inmiddels vierde midden april 2011 ook al de DS5 première op het salon van Sjanghai. Ook deze nieuwkomer gebaseerd op de C5, moet in 2012 zowat 40.000 kopers warm maken.
"De Citroën DS4 maakt zijn opwachting met een hybridedesign" aldus Olivier Vincent, verantwoordelijk voor het exterieurdesign. "Het is een 4-deurs coupé met verhoogd dak". Dat laatste verwijst naar SUV-trekjes, maar dat wil de DS4 nu weer net niet zijn. Olivier Vincent: "Noem het eerder een kruising van de coupé-stijl met de functionaliteit eigen aan een berline, zoals 4 portieren en een ruime koffer". Deze definitie plaatst de DS4 - theoretisch althans - buiten concurrentie. Maar het geambieerde prestige en het prijskaartje - onze DS4 THP 200 zal toch zeker rond de 32.000 euro uitdraaien - maken dat de Audi A3 en BMW 1 vooraan verschijnen op de concurrentielijst. De A3 met 2.0 TFSI 200 pk motor is er vanaf 28.540 euro. De 120i met 5 deuren kost bij BMW 26.950 euro maar levert slechts 170 pk. Wie meer wil maakt en sprong naar de 130i met 265 pk en betaalt daarvoor liefst 36.500 euro. Andere mogelijke rivalen zijn de Alfa Romeo Giulietta 1750 Tbi Quadrifoglio Verde die met 235 pk uitpakt en daarvoor graag 29.990 euro ontvangt. Eveneens uit Italië dient zich de Lancia Delta 1.8 Di Tjet Oro aan, die net als de DS4 exact 200 pk vermogen laat opmeten en 27.690 euro in de prijslijst staat. Uit het hoge noorden halen we de Volvo C30 T5 Kinetic, 235 pk sterk en standaard met vijftrapsautomaat à 29.810 euro, maar wel slechts als 3-deurs te verkrijgen. Wat Mercedes-Benz al van zijn toekomstige A-Klasse liet zien is eveneens niet mis te verstaan als concurrent. Zo exclusief en uniek alleen staat de DS4 dus niet in de markt.
De DS4 is er vanaf ongeveer 22.500 euro - op het ogenbik van publicatie van deze test was de Belgische prijslijst nog niet vrijgegeven - maar zijn prijskaartje kan flink oplopen tot een eind boven de 30.000 euro zoals dat voor onze DS4 THP 200 het geval was. De krachtigste en duurste versie is een prachtige pleziermachine met een meer dan respectabel weggedrag. Het is dan ook jammer dat het stuur zoveel koppelreacties laat voelen. Op de afwerkingkwaliteit van onze testwagen viel niets aan te merken en Citroën kwam ook helemaal niet vooraf smeken om minder kritisch te zijn met het bij andere constructeurs al te graag gebruikte excuus dat het om preproductiewagens gaat die nog zullen verbeterd worden. Goed zo Citroën! Blijft de vraag of de DS4 het publiek net zo zal weten te overtuigen als de kleinere DS3. Hij heeft heel wat positieve eigenschappen mee, maar wie 30.000 euro en meer uitgeeft wil daar ook wat imago voor terugkrijgen. Het valt te hopen dat Citroën ook op dat vlak zwaar genoeg zal kunnen doorwegen.