Onze testwagen was uitgerust met de in de VW-familie alom vertegenwoordigde 2.0 TDI - in dit geval 2.0 TDI BlueMotion Technology gedoopt - gekoppeld aan een DSG6 schakelmechaniek. De 2.0 TDI behield in de nieuwste Passat-generatie de al lang vertrouwde specificaties: 140pk vermogen en 320Nm maximale trekkracht. Zijn gespecificeerd gemiddeld verbruik daalde, tot 4,5l/100 km, waarmee hij bijna de verbruikscijfers van de 105pk BlueMotion versie van de vorige generatie evenaart. De Variant - ongeacht in welke motorversie - pakt uit met quasi identieke cijfers, het verschil bedraagt slechts één deciliter. De CO2-uitstoot staat met 120g/km in de tabellen. Het schildje BlueMotion Technology op de kofferklep wijst ondermeer op de aanwezigheid van een stop/start-systeem. De krachtbron werd bij onze testwagen gevolgd door een DSG-schakelmechaniek met 6 verhoudingen en schakellepels achter het stuur. Dat heeft ook gevolgen voor de CO2-uitstoot, die oploopt tot 139g/km. Het testgemiddelde bedroeg 6,8l/100km, en dat is dan weer ver van de door VW gecommuniceerde cijfers.
De 2.0 TDI laat een mooi lineaire krachtontwikkeling voelen en weet eindelijk aangenaam te verrassen door zijn comfortabele stille werking. De TDI heeft echt zijn vaak bekritiseerde ratelen grotendeels afgeleerd. In vrijloop is hij zelfs verbluffend stil geworden. Verder laat de Passat Variant nauwelijks windgeluiden horen en ook het royaal bemeten panoramisch dak bleef voorbeeldig stil. Eigenlijk is het enkel de DSG schakelmechaniek die zich laat horen. Gedurende de ganse testperiode stelden we het volgende vast: bij het lichten van de voet van het gaspedaal, lijkt het of de motor zou willen stilvallen, wat uiteraard niet gebeurt. Trap je vervolgens terug op het gas, dan is er een behoorlijk lange wachttijd alvorens het juiste toerental wordt gevonden en de trekkracht weer opkomt. Een weinig aangenaam gedrag, dat we gezien onze globaal best positieve ervaringen met de 2.0 TDI aan de DSG-bak toeschrijven.
Het start/stop-systeem blijft onnatuurlijk aanvoelen, maar kan in het geval van deze Passat ook uitgeschakeld blijven. Bij het opnieuw starten schudt de auto zich wakker en heeft men aan het rode licht altijd de indruk dat je te traag op gang komt om aan te sluiten bij het verkeer. Omdat de DSG6-schakelmechaniek geen kruipneigingen vertoont, is het wel mogelijk de motor al te laten starten zodra het verkeerslicht op groen springt door de voet van de rem te halen. De stuurbekrachtiging houdt het stuur stevig in de rechtuit positie. Het moet als het ware gedwongen worden om een bocht te nemen en zelfs in een bocht voelt het alsof het stuur wil terugkeren naar de rechtuitstand. De nieuwste Passat heeft onbetwistbaar een veilig en geruststellend weggedrag, maar is niet meteen een bron van groot rijplezier.