De Passat blijft een bijzonder ruime auto waarin het aangenaam verblijven is zonder dat hij zijn break-zijn verloochent. De 2.0 TDI motorisatie is niet leverbaar met het basisuitrustingsniveau Trendline. Er is keuze tussen de Comfortline en Highline. Zelf mochten we met de rijkelijkste uitrusting op pad, nog eens opgewaardeerd met Nappa-lederen zetelbekleding als deel van het Pack Premium. Een koopje zouden we durven beweren, gezien voor € 1.430 ook het eerder genoemde panoramadak wordt geleverd. Het Passat-interieur oogt meteen vertrouwd en is vrij van gezochte designeffecten of gimmicks. Een bijna klassieke uitstraling gaat alleszins gepaard met een uitstekende assemblagekwaliteit en dito materiaalkeuze. Ook op ergonomisch vlak valt er niet te klagen. Het stuur ligt goed in de hand en biedt de nodige duidelijk geschikte bedieningsfuncties. De klassieke instrumentenbezetting wordt perfect leesbaar gehouden door een flinke overkapping die elegant uitvloeit over de interieurbreedte.
Het interieur verwent zijn genodigden vooreerst met een zeer aangenaam ruimtegevoel en goed zitmeubilair. Bijzonder aangenaam is de horizontale verstelmogelijkheid voor de hoofdsteunen vooraan, zoals de Touareg al voordeed. Daarnaast is er ruim voldoende bergruimte, waaronder ruime portierbakken, die ook hun inhoud goed binnenboord houden, flink wat ruimte onder de centrale armsteun en een uitklappend bergvak links onderaan het dashboard. Een spijtige zaak is dat de boordcomputer nog steeds de Nederlandse taal niet machtig blijkt te zijn, een tekortkoming die het VW Concern hardnekkig blijft herhalen. VW laat keuze uit 2 navigatiesystemen: de RNS 315 à € 847 en de RNS 510 € 2.238,50. Het basissysteem dat in onze testauto aanwezig was en deel uitmaakt van de Pack Business optiebundel (€ 1.340), werkte probleemloos voor wat de bediening betreft, maar de beeldkwaliteit van de getoonde kaartinformatie op het scherm liet te wensen over. De lijnen zijn nooit echt scherp getekend. Ook het herbereken van een route wanneer daar van afgeweken wordt door bv. een wegomlegging verliep niet al te vlot, meer bepaald in stedelijk gebied. Anderzijds is er ook bij het basissysteem al aanvullende pijlinformatie in het display tussen de toerenteller en de snelheidsmeter.
Het neerklappen van de achterbank is handig geregeld dankzij bediening van aan de kofferopening. Jammer genoeg resulteert de operatie niet in een perfect vlakke laadvloer. Het laadvolume bedraagt minimaal 603l en kan oplopen tot 1.731l. De bodemplaat van de koffer onttrekt niet alleen een verborgen ruimte aan het oog, ze kan ook in enkele standen worden opgezet om de koffer te compartimenteren of om te beletten dat voorwerpen onder het rijden onhandig diep in de koffer zouden wegglijden.