Sinds zijn debuut in 1973 vond de VW Passat wereldwijd al meer dan 15 miljoen kopers. Momenteel is wat VW de zevende generatie noemt (eigenlijk is het een facelift van generatie 6) aan de beurt, die première vierde tijdens de Mondial de l'Automobile in Parijs 2010. Het betrof meteen een dubbele première: de berline en Variant verschenen samen in de spots. De Passat geldt al jaren als de referentie of toch minstens de te kloppen rivaal in zijn klasse. De voorbije generaties groeide hij uit tot een wagen met flink wat allure, zodat zijn verschijning ook zijn innerlijke kwaliteiten als ruime kilometervreter uitstraalde. Dat laatste maakt hem ook al enkele decennia lang tot favoriet bij de bedrijfswagens, al komt die positie nu onder druk te staan nu vlootbeheerders scherp op budgetten moeten letten en werknemers in vele gevallen een categorie lager moeten gaan shoppen. VW en andere merken proberen dat fenomeen te counteren met het aanbieden van tot voor kort voor onmogelijk gehouden kleine motoren, zoals de 1.6 TDI met 105pk, die volgens de fabriekspecificaties gemiddeld slechts 4,1l/100 km verbruikt en een CO2-uitstoot van 109 g/km vooruitschuift.
Voor onze test houden we het bij de 2.0 TDI zoals de Passat Variant die normaal verdient (140 pk), in dit geval gevolgd door een DSG6 schakelmechaniek, wat de basisprijs op € 31.600 brengt. De VW Passat staat allerminst alleen in de wereld, meer zelfs, het concurrentieveld is bikkelhard. In zijn thuisland krijgt de Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi Trend à € 27.950 en de Opel Insigna Sports Tourer 2.0 CDTI 130 Edition aan € 27.499 voor zich. Uit Frankrijk treedt een heel sterke nieuwe Peugeot 508 SW 2.0 HDi Access aan met een prijskaartje van € 27.380, terwijl de Citroën C5 Tourer 2.0 HDi Seduction à € 29.730 zich ook niet onbetuigd laat. Renault gooit de Laguna Grandtour 2.0 dCi Emotion in de strijd met een prijskaartje van € 27.650. Uit Japanse hoek is de Honda Accord Tourer 2.2 iDTEC Elegance (150 pk) voor € 29.975 zeker een grondiger kennismaking waard, wat al evenzeer geldt voor de Mazda 6 break 2.2 CDVi Challenge+ à € 27.040. Bij Toyota lonkt de Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive II, die € 27.930 moet kosten. Zoals mag blijken, liggen de basisprijzen zeer dicht bij elkaar. Maar er is meer: wie is er niet gevoelig voor de premiumklasse? Bij Volvo is de V60 D3 (163 pk) Kinetic vanaf € 32.200 alvast een absolute blikvanger. In eigen huis kan het VW Concern de Audi A4 Avant 2.0 TDIe voorrijden voor € 31.650, al is die veel kleiner dan de Passat. Wie groter wil, kan niet om de uitstekende Skoda Superb Combi 2.0 TDI Classic heen, die al voor € 26.520 van eigenaar wisselt. Zoals zo vaak is er keuze te over en hangt het er maar van af wat men precies zoekt, hoe imagogevoelig men zich gedraagt bij de selectie en/of wat de werkgever vanuit zijn car policy toelaat.