De zevende generatie van de Passat is meteen herkenbaar als een actuele VW omdat de vormgeving van zijn front een haast perfecte kopie is van de begin 2010 voorgestelde opgefriste Phaeton. Inmiddels is die look bijna als hocus pocus doorgegeven aan heel wat modellen binnen het VW-gamma, een operatie die zo perfect is gebeurd dat het in vooraanzicht nog nauwelijks mogelijk is om de modellen van elkaar te onderscheiden, laat staan om ze hiërarchisch correct te plaatsen. Originaliteit is dus niet zijn grootste kwaliteit, wat niet belet dat hij er goed en stijlvol uitziet.
De jongste Passat Variant is 4.771mm lang, 1.820mm breed en 1.519mm hoog. Hoewel hij niet breder werd, oogt hij duidelijk dynamischer en zelfs hoogwaardiger. De dubbele koplampen achter glas worden opgesmukt met LED-dagrijlicht wanneer de optie bi-xenonkoplampen wordt aangevinkt op de bestelbon. Het gaat om liefst 15 LED's. De bumper in koetswerkkleur is behoorlijk massief uitgevallen en wordt opgesmukt met een extra luchtinlaat, begrensd door verchroomde winglets, een soort vleugelvorm, die de begrenzing met de mistlampen tekent. De vlakke en langgerekte mistkoplampen zijn overigens nog altijd niet standaard op alle versies van de Passat Variant. In zijaanzicht vallen de mooi gevormde spiegelhuizen op, uiteraard met geïntegreerde richtingaanwijzers, al komen ze ons bekend voor van de Scirocco. Verder is er de geslaagde plooi onderaan in het koetswerk. De dakreling - zowat een esthetische must op hedendaagse breaks - is hier verchroomd en onderdeel van het Pack Premium dat op onze testwagen zat (1.430 euro). Voor die prijs krijg je ook een panoramisch dak, waarvan het ruim bemeten voorste deel elektrisch bediend kantelt en openschuift. Het achterste paneel is vast. Over het volledige gasvlak kan een zonnegordijn uitrollen. De volledige bediening verloopt elektrisch. De kwaliteit is onberispelijk, meer zelfs, voorbeeldig. Het Pack Premium omvat overigens ook nog bandendrukcontrole. Onze testwagen reed door het leven op Continental Sport Contact 3 in maat 235/45 gemonteerd op 17" velgen. Achteraan geen verrassingen, tenzij de opvallende, vrij brede en erg laag geplaatste chroomstrip die rond de achtersteven grijpt. De kofferklep is praktisch breed en zwaait ook hoog genoeg open - 2027 mm - om zonder risico op hoofdpijn te kunnen laden en lossen