Sinds zijn debuut in 1973 vond de VW Passat wereldwijd al meer dan 15 miljoen kopers. Momenteel is de zevende generatie aan de beurt, die première vierde tijdens de Mondial de l'Automobile in Parijs 2010. Het betrof meteen een dubbele première: de berline en Variant verschenen samen in de spots. De Passat geldt al jaren als de referentie of toch minstens de te kloppen rivaal in zijn klasse. De voorbije generaties groeide hij uit tot een wagen met flink wat allure, zodat zijn verschijning ook zijn innerlijke kwaliteiten als ruime kilometervreter uitstraalde. Dat laatste maakt hem ook al enkele decennia lang tot favoriet bij de bedrijfswagens, al komt die positie nu onder druk te staan nu vlootbeheerders scherp op budgetten moeten letten en werknemers in vele gevallen een categorie lager moeten gaan shoppen. VW en andere merken proberen dat fenomeen te counteren met het aanbieden van tot voor kort voor onmogelijk gehouden kleine motoren, zoals de 1.6 TDI met 105pk, die volgens de fabriekspecificaties gemiddeld slechts 4,1l/100 km verbruikt en een CO2-uitstoot van 109 g/km vooruitschuift.
Voor onze test houden we het bij de 2.0 TDI zoals de Passat Variant die normaal verdient (140 pk), in dit geval gevolgd door een DSG6 schakelmechaniek, wat de basisprijs op € 31.600 brengt. De VW Passat staat allerminst alleen in de wereld, meer zelfs, het concurrentieveld is bikkelhard. In zijn thuisland krijgt de Ford Mondeo Clipper 2.0 TDCi Trend en de Opel Insigna Sports Tourer 2.0 CDTI 130 Edition voor zich. Uit Frankrijk treedt een heel sterke nieuwe Peugeot 508 SW 2.0 HDi Access aan, terwijl de Citroën C5 Tourer 2.0 HDi Seduction zich ook niet onbetuigd laat. Renault gooit de Laguna Grandtour 2.0 dCi Emotion in de strijd, uit Japanse hoek is de Honda Accord Tourer 2.2 iDTEC Elegance (150 pk) zeker een grondiger kennismaking waard, wat al evenzeer geldt voor de Mazda 6 break 2.2 CDVi Challenge+. En bij Toyota lonkt de Avensis Wagon 2.0 D-4D Executive II. Zoals mag blijken, liggen de basisprijzen zeer dicht bij elkaar. Zoals zo vaak is er keuze te over en hangt het er maar van af wat men precies zoekt, hoe imagogevoelig men zich gedraagt bij de selectie en/of wat de werkgever vanuit zijn car policy toelaat.
De VW Passat Variant van de nieuwste generatie straalt een zekere klasse uit die hem dichter bij het premium segment laat aanleunen. De afwerking is vrij van enige kritiek. Aan boord vinden we een royaal ruimteaanbod, een aangename thuis als gevolg van een verfijndere materiaalkeuze en aankleding. De Passat is een zorgeloze comfortgerichte break, die ook niet vies is van flink wat lading. Alleen jammer dat hij ondanks alle kwaliteiten als kilometervreter en trouwe dagelijkse werkmakker niet wat meer rijplezier schenkt.