De Japannertjes bij Subaru zijn eigenlijk een stel koppige wijsneuzen. Al decennia lang houden ze vast aan hun filosofie om boxermotoren te combineren met een compleet symmetrische aandrijflijn. Voor veel mensen is het een technisch irrelevant detail, maar wie met een Subaru rijdt weet dat die inschatting de bal volledig mis slaat. Tegelijk heeft Subaru ook een geschiedenis in het "rebadgen" van modellen. Dan koopt het gewoon een model van een andere autobouwer in, kleeft er z'n logo op... en klaar is Kees. Het is een lot dat de kleine modellen van het merk in het verleden beschoren was en de geschiedenis herhaalt zich. Vroeger werd bij Suzuki aangeklopt, maar nu Toyota z'n aandeel in het automerk heeft opgedreven, is het weinig verwonderlijk dat de Trezia daarvan afkomstig is.
De Trezia is dan... niets meer of minder dan de nieuwe Toyota Verso S. Uitrusting en prijs is perfect vergelijkbaar en technisch onderscheid is er niet. Hou er dus maar rekening mee dat deze test conclusies oplevert die veel gemeen hebben met die van de eerder geteste Verso S. Die reden we met de 1.33l benzine in combinatie met de CVT-automaat en handgeschakeld als 1.4l diesel. Bij deze Subaru opteerden we voor de benzine in combinatie met de handgeroerde zesbak. Verkrijgbaar vanaf € 14.990 (en € 17.490 in de door ons geteste versie). En omdat dergelijk auto's in ons land vooral gekocht worden om korte afstanden mee af te leggen, veelal de beste keuze.