De Japanners van Subaru zijn doorgaans eerder eigenwijs en weigeren af te stappen van de voor het merk typische architectuur met een boxer-benzinemotor en een integraalaandrijving. Maar het kleinste model uit het gamma, dat is een heel ander verhaal. Die wordt bij een andere constructeur ingekocht en nu Toyota ook bij Subaru de plak zwaait is het niet verwonderlijk dat de nieuwe Toyota Verso S ook als Subaru Trezia op de markt verschijnt. Hij is met een vanafprijs van € 14.900 zelfs € 90 goedkoper dan de Toyota. We kozen hier voor de 1.3l benzine met handbediende zesbak omdat we de benzine in combinatie met de CVT-automaat en de 1.4l diesel al in de Toyota aan de tand hebben gevoeld.
Deze nieuwe Subaru is 3,99m lang, 1,69m breed en 1,59m hoog. Dat is - je raadt het al - exact even groot als de Verso S. Bovenstaande afmetingen betekenen dat hij de kortste is zijn segment. Het interieur is gespeend van ergonomische valstrikken. De boordplank is duidelijk afleesbaar en het pookje is hoog opgesteld, wat handig is en ruimte vrijmaakt in de middenconsole. Je kan niet stellen dat het design een blijvende indruk nalaat, maar we onthouden wel dat de materiaalkeuze voor verbetering vatbaar is. Gelukkig zullen passagiers weinig reden tot klagen hebben. Het maakt niet uit of voor- of achteraan zit, er is ruimte in overvloed en het zitmeubilair is comfortabel. Officieel laadt de Trezia 427l liter zonder dat je de achterbank moet neerklappen. Meer laden is een makkie; de achterbank gaat op commando plat liggen als je een hendel in de koffer bedient.
Het weggedrag is voorspelbaar en comfortabel. De 1,33l benzine levert 99pk en 125Nm. De krachtontplooiing gebeurt gelijklopend. Om er vaart in te houden ben je verplicht vaak met het pookje te roeren. Anderzijds vergt het niet zo veel inspanning om het verbruik tot een liter of 6 te beperken.