De hele S250 CDI is één knoop van passieve en actieve veiligheid. Ook vaak met aspecten die de bestuurder tegen zichzelf beschermen. Zoals het bij verstrooidheid verlaten van de rijstrook. De auto remt dan heel even en herstelt de lijnrichting. Ook de waarschuwing dat men te dicht op een voorligger nadert en men zich best kan voorbereiden om te remmen is nuttig. De mogelijkheid de onderlinge afstand in te stellen dat eveneens. Zeker als met meer dan 2000 kg tegen een behoorlijke snelheid wordt gereden. Op tijd afremmen is dan een dringende boodschap. Vooraan zorgen geventileerde en geperforeerde schijfremmen en achteraan massieve schijfremmen voor het veilig verloop van dit manoeuvre.
Airbags, kreukelzones, perfecte gordels en hun "spanners" zijn allemaal logische details. Dan is er nog de actieve veiligheid in het weggedrag. In weerwil van zijn lengte, zijn grote wielbasis, is de S250 lenig in bochtenwerk met een dwingend verwittigend onderstuur als naar het grensbereik wordt gestuurd. Nog altijd in dit gebied van actieve veiligheid moet vermeld dat wie zich uit netelige situaties wil rijden, gerust op de kick-down kan duwen. De tweetonner schiet dan als een pluimpje uit de blokken en ontward de verkeersknoop met snelle reacties.
Stabiliteit komt van de luchtvering en twee stabilisatorstangen. Deze geeft onder alle rijomstandigheden comfort en efficiëntie. Desgewenst kan een hardere "demping" met een simpele knop op het dashboard worden ingesteld. Veiligheid is allesomvattend in de S250. De parkeerhulp geeft via een camera ook het veld achter de auto weer.