Massief en toch weer elegant overspant een carrosserie van 5226 mm lengte een wielbasis van 3165 mm. Met uitgeklapte spiegels is de S250 CDI "Long Wheel Base" precies 2120 mm breed en het is best van ze in te klappen als men sommige ondergrondse parkings binnenrijdt. De auto wordt dan met 1940 mm breedte wat slanker en het is dan alleen maar luisteren naar de dwingende parkeerhulp die het rijdend monument onder dak loodst. De bagageruimte biedt 560 liter (VDA) stouwcapaciteit. Alles aan de auto oogt imposant, statig en lenig. Onderaan de snoet liggen de led-lampjes die voor dagverlichting zorgen en ook in zijspiegels geven ze optische signalen.
Het geheel komt nooit plomp over (dat was ooit anders bij de S-Klasse). Dat wordt onderschreven door een Cd-waarde van 0,26 en door de complete afwezigheid van windgeruis, dit in tegenstelling tot de viercilinder die zich vooral bij een koud starten liefhebber van castagnetten-muziek toont zoals iedere dieselmotor. Bij het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat dat over in gezamenlijk gezoem met de versnellingsbak.
De achterdeur van deze prominente auto is lang doorgetrokken om een koninlijke instap te geven naar wat we gerust een salon mogen noemen. De voordeur is korter, maar als de bestuurder ze helemaal openzwaait beneemt de hele wagenbreedte 2974 mm. Bijna 3 meter! En daarmee is ook rekening te houden in parkings.
Aan de pomp maakt een heel eenvoudig openklapdeurtje en een even simpele dop het tanken comfortabel. De verrassing komt op de pomp: 5,3 tot 5,7 l/100 km buiten de stad en 7,0 tot 7,5 l/100 km in de stad en 5,7 l/100 km gemiddeld!
Op de flank van de auto, wat verder dan de voorwielen, staat een klein, voornaam label: "BlueEfficiency", wat duidt op een vooruitstrevende verbranding van de toegevoerde, kostelijke brandstof. In normale gedaante geniet de S250 CDI een B-label, in de LWB-versie een A-label. In mensentaal gezegd, volgens de huidige stand van technische zaken kan dat niet beter. De concurrentie -Audi incluis - is er zoals altijd op gevlast Mercedes naar de kroon, sorry, naar de Ster te steken. Maar iets vergelijkbaars is tot vandaag niet opgevoerd. De 275/45 R 18-banden geven extra allure aan de machine. Ze zijn breed, rollen groot over de weg en hun bandenspanning is binnenin af te lezen en te controleren. Instappen dus.