De nieuwe Picanto moet het in z'n segment onder meer opnemen tegen prijskrakers als de Hyundai i10, Suzuki Alto en Chevrolet Spark. Maar hij kan tegen z'n hoger prijskaartje in elk geval een smakelijker uiterlijk plaatsen. De koets is net zo breed en hoog als voorheen en 6cm langer. Ze rust op een wielbasis die met 1,5cm is toegenomen. En bovenop hetzelfde platform als de eerder genoemde i10 wist ontwerper Peter Schreyer (voorheen bij VW-Audi onder meer verantwoordelijk voor de TT en de New Beetle) alvast een koets te pennen die volwassen, kloek en gebalanceerd overkomt. Kijk naar de concurrentie en je weet dat die taak niet eenvoudig was. Stijlmatig kan de nieuwe Kia zelfs de maat nemen van de Toyota Agyo/Citroën C1/Peugeot 107 drieling en veilt hij misschien zelfs aan de stoelpoten van de Yaris. De wens om meer mannelijke kopers aan te trekken is geloofwaardig, zolang je oog niet valt op de Hankook eco-bandjes die zowaar een bloemmotief op de flank dragen.
Bij dat meer volwassen uiterlijk hoort ook een meer bruikbare koffer. Die is met een volume van 200l 27% groter dan voorheen. Niet dat de Picanto daarmee een gedroomde reiswagen wordt natuurlijk, al scheelt het wel een slok op de borrel. De achterbank is neerklapbaar en dan kan je tot 870l laden.