Kia lanceerde de eerste Picanto in 2004 als opvolger van de Pride. De auto werd in 2007 gefacelift en vond in Europa zo'n 300.000 grotendeels tevreden klanten. Die een nieuw vervoermiddel aansmeren is de eerste roeping van de nieuwe generatie, maar tegelijk wil Kia het model verteerbaar maken voor een grotere groep. Het gamma bestaat uit een 1.0 driecilinder met 69pk en een 1.2 vierpitter die 87pk opwekt. Beide motoren worden standaard aan een handbediende vijfbak gekoppeld en de 1.2 is er desgewenst ook met een automaat. Beide handgeschakelde varianten komen in aanmerking voor een overheidspremie van 15%, dankzij een zeer lage CO2-emissie van respectievelijk 95 en 100gr/km. De constructeur kleeft in ons land een vanaf-prijs van € 10.190 op de 1.0 en levert de steeds wat beter uitgeruste 1.2 vanaf € 11.840. Het verschil tussen gelijk uitgeruste versies bedraagt slechts € 400.
Momenteel moeten we het stellen met de vijfdeurs, maar in september komt er nog een driedeursversie. En dan zijn er nog Kia's garantievoorwaarden die een dekking van 7 jaar met een beperking van 150.000km voorzien. Dat kwalificeert als riant, al is onduidelijk hoeveel roet de kleine lettertjes in het eten kunnen strooien.
De koets is net zo breed en hoog als voorheen en 6cm langer. Ze rust op een wielbasis die met 1,5cm is toegenomen. Bij een meer volwassen uiterlijk hoort ook een meer bruikbare koffer. Die is met een volume van 200l 27% groter dan voorheen. De achterbank is neerklapbaar en dan kan je tot 870l laden. Ook binnenin hebben de Koreanen hun huiswerk goed gemaakt. De rijhouding is bevredigend, net als het plaatsaanbod en de gebruikte materialen zijn een meevaller. De afleesbaarheid van het instrumentarium is net als de ergonomie uitstekend. Eigenlijk vormt alleen het aflezen van het informatiedisplay van de optionele radio een uitdaging. De middenconsole en de portieren hebben opbergvakken en ingenieuze bekerhouders, het handschoenvakje is 9,6l groot en wie de geluidsinstallatie naar z'n smaak wil kneden kan probleemloos een iPod-aansluiting aanvinken.
Stabiliteitscontrole is op alle versies een optie van € 500. Toch heb je aan ABS met remkrachtverdeler, noodremhulp, zes airbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes in dit segment een veiligheidspalet dat je als compleet mag beschouwen. Het onderstel reageert voorspelbaar en het is weinig verrassend dat Kia bij dit model comfort laat primeren. Wie toch wat vlotter uit de voeten wil, opteert best voor de 1.2 in plaats van de 1.0. Die presteert merkbaar vlotter en het prijsverschil (tussen gelijk uitgeruste versies) is met € 400 bescheiden.