Range Rover Evoque (eerste test)

Range Rover Evoque (eerste test)
Bekijk 78 foto's
Door: REDACTIE 12-04-2011

Dit wordt ongetwijfeld de sportiefste en tevens compactste Range Rover uit de 40-jarige geschiedenis van het merk! Liefst 100 ingenieurs werden op dit project gezet. En hoewel hij al op het salon van Brussel te bewonderen viel, blijft het nog een half jaartje wachten tot hij echt bij de merkconcessies opduikt.

Land Rover / Range Rover ziet ook in de komende jaren nog een groot potentieel voor SUV's. Zo zullen er tegen 2017 wereldwijd 18 miljoen SUV's verkocht worden. Het luxesegment, goed voor 900.000 stuks, stijgt met +25%. De vrijetijds-SUV's, die 7,5 miljoen stuks slijten, zullen met 26% stijgen. En ook bij de echte, utilitaire terreinvoertuigen voorspelt men een stijging met +25%.

De Evoque is het concrete seriemodel dat uit de LRX Concept Car is ontstaan. Hij verschijnt als 5-deurs met een totale lengte van 4365 mm, wat een kleine halve meter korter is dan een Range Rover Sport en zelfs 115 mm korter dan een Land Rover Freelander. Er komt ook nog een 3-deurs die als coupé bestempeld wordt en met 4355 mm precies een centimeter korter uitvalt. De coupé is echter ook 30 mm lager dan de 1635 mm hoge 5-deurs. Beiden delen ze wel dezelfde wielbasis: 2660 mm. Met 0,35 kan de Evoque ook de beste Cx-waarde aantonen binnen het gamma. De nieuwkomer is dan ook een kind van de windtunnel met heel veel detailingrepen voor een optimaal luchtstroomverloop.

Hoewel de Rang Rover Evoque duidelijk een lifestyle SUV is, kan hij toch ook behoorlijke terreincapaciteiten vooruitschuiven en zo de eer aan zichzelf houden als telg van een vermaarde off-road familie. Zo bedraagt de doorwaaddiepte 500 mm en is er 212 mm bodemvrijheid. De aanrijhoek bedraagt 25°, de overschrijdingshoek is 22° groot en de afrijhoek meet maximaal 33°.

De Evoque is ondanks zijn compacte afmetingen best praktisch. Hij biedt min. 550 l kofferruimte - goed voor twee golftassen - en een 1000 mm doorlaadbreedte tussen de wielkasten. Op comfortvlak verdienen de programmeerbare airco (7d/week) en de Park Assist die de Evoque parkeert in een ruimte die slechts een meter groter is dan de auto, een vermelding. Range Rover zal de Evoque voorrijden in drie aankledingvarianten: Pure, Dynamic en Prestige. In deze laatste worden 10m² Oxford-leder met dubbele stiknaden verwerkt.

De Range Rover Evoque krijgt een motorkap en dak uit aluminium aangemeten. De verwerkte materialen zijn voor 85% recycleerbaar. Met zijn 1600 kg is hij haast een pluimgewicht in zijn categorie en alvast 35% lichter dan een Range Rover Sport. De Evoque wil nadrukkelijk een groene auto zijn: zo is er in elke Evoque 16 kg gerecycleerd plastic verwerkt.

Bij de motoren wordt de eD4 2.2 ongetwijfeld de bestseller. Hij is voorzien van een hulpsysteem voor koudstart, constante temperatuurcontrole voor de turbowerking, watergekoelde turbo, common rail voeding met max. 1600 bar druk en tot 5 injecties per cyclus. De eD4 2.2 levert 150 pk en is naar keuze leverbaar met manuele versnellingsbak en 2WD of 4WD. De 2WD is 75 kg lichter dan de 4WD en kan uitpakken met een CO2-uitstoot van slechts 130 g/km. Voor de manuele 4WD wordt dat 149 g/km en wie de 4WD met 6-traps automaat bestelt ziet de CO2-uitstoot opklimmen tot 174 g/km. Het gemiddeld verbruik wordt met 5,7 l/100 km opgegeven voor de handgeschakelde 4WD of 6,5l/100 km voor de 4WD automaat in het 5-deurs koetswerk. Met zijn 70 l tank komt hij dus een flink eind weg.

Daarnaast is er de Si4 als nieuwe 2.0 liter direct ingespoten turbo benzinemotor, goed voor 240 pk à 5.500 tr/min en 340 Nm max. koppel. Hij is uitgerust met individuele kleptiming en het turbohuis ligt compact geïntegreerd in het spruitstuk voor de uitlaat. Range Rover beweert van deze nieuwe Si4 dat hij gelijkwaardig tot beter presteert dan een 3.2 en -8% minder verbruikt. Hij wordt gevolgd door een 6-traps automaat en is uitgerust met een stop/start-systeem van de 2e generatie en een schakelindicator. De acceleratietijd voor de 0 - 100 oefening beloopt 7,6 s en hij klokt af bij 217 km/u topsnelheid.

De Evoque past als eerste 4x4 de MagneRide schokdemping toe, waarbij de schokdemperbewegingen tot 1000x/seconde bewaakt worden. Het betreft een optie op de Dynamic en Prestige uitrustingen. Rond de schokdemper die gevuld is met een magnetische vloeistof zit een elektromagneet die toelaat de hardheid van de demping tot 50x/seconde aan te passen. Er zijn drie standen: passief, hard en soft. Het ophangingsysteem dat hier wordt ingezet leest als het ware de weg, ook bij off road rijden. De verzamelde data worden geïnterpreteerd en vertaald om de verschillende stuursystemen voor de demping, de stuurbekrachtiging, enz. aan te sturen. Ook de eventuele lading aan boord wordt vastgesteld en betrokken in het aansturen van de dempingregeling.

Een eerste kennismaking op het schitterende proefterrein van de constructeur in Gaydon, was alvast zeer overtuigend. De Evoque reed bijzonder koersvast en liet zich ook door aanzienlijke oneffenheden in het wegdek niet uit zijn koers slaan. Zelfs wanneer de linker en rechter wielen over een verschillende ondergrond werden gejaagd, was er geen ogenblik van verontrusting. De Range Rover testpiloten vertrouwden ons toe dat een Range Sport over een zelfde parcours in principe iets sneller zou afklokken door het hogere motorpotentieel, maar zich minder koersvast en berekenbaar zou gedragen, waardoor de winst weer teniet zou gaan. De Evoque liet ons een zeer snelle en sportieve indruk na, gepaard aan een hoog comfort. Zijn bochtengedrag en algemene wegkwaliteiten zijn zo veelbelovend dat een aantal gevestigde waarden het warm zullen krijgen. Het definitieve oordeel volgt uiteraard later, bij een uitgebreide kennismaking.


Geef commentaar
comments by Disqus