Actieve en passieve veiligheid zijn in elkaar gehaakt in het weefsel van de op het Ford Focus chassis opgebouwde Mazda. We houden de actieve beschermingen en "hulpjes" voor het onderdeel "rijden". Op passief vlak is de stijfheid van het chassis en carrosserie een eerste voorwaarde om in een ongeval voor al enige bescherming te zorgen. Dan kan je beginnen met goed gerichte airbags te plaatsen in het front, de zijkanten en gordijnairbags die vooral de hoofden beschermen als het fout gaat.
Een belangrijk onderdeel van de veiligheid is het "Emergency Stop Signal" (ESS) dat bij hard afremmen automatisch de alarmlichten doet aanflikkeren. Verder zijn er de bekende ingrediënten als ABS, EBD, een rem-assistent, tractiecontrole, allemaal aspecten die een bestuurder wat overmoedig kunnen maken. Want rijden doet de Mazda 3 1,6 Diesel met zijn 85 kW (115 pk) uitstekend. Een bochtgedrag dat ook al overmoedig kan maken. En dat allemaal met een "dieseltje" dat rond 2000 t/m koppel zat heeft. Hoog tijd om te gaan rijden dus, maar oor we dat doen moet gezegd dat ook de meeloerende koplampen in het front, die als het ware om de hoek kijken in een bocht, een aspect van verhoogde veiligheid vormen.