Binnenin voelt de 3 ruimtelijk aan zonder knusheid prijs te geven. De zetels omvatten zonder prangend aan te voelen en het stuurwiel is klein in diameter. Vanaf dat stuurwiel kan je het Bose* Sound systeem bedienen, de navigatie, telefoneren, kortom alles. Het stuur is in hoogte én diepte te verstellen. Op die manier is in samenspel met de zetelregelingen voor iedere gestalte een ideale besturingspositie te vinden. De ruiten worden elektrisch geopend en gesloten.
Ook achteraan is er met 919 mm been- en 953 mm hoofdruimte voldoende comfort. Goed gezeten ziet men achteraan op de middenconsole en merkt de vele opbergvakjes op. Een kunst op zich om ingenieus te denken aan de gekste objecten die mensen ergens kwijt willen. Een taxichauffeur vertelde ons ooit dat een man zijn vals gebit uitdeed om beter te kunnen praten, en vroeg waar hij dat kon leggen. Mercedes - de taxi - heeft nooit een ingenieur in dienst gehad die voor die mogelijkheid een oplossing had. Nu willen we de doordenkers in Hiroshima niet nopen tot...Maar in de Mazda 3 kan zo'n geval wel direct worden opgelost.
De geluidsinstallatie van Bose maakt een concertzaal van het interieur. Ze geeft het interieur een extra-dimensie omdat de inzittenden haast letterlijk op de muziekgolven drijven. Liefst tien Bose-speakers zorgen daarvoor.