In 2008 opvolger van de Mazda 323 heeft de "3" zich vandaag aangesloten bij de voorname middenklassers die beantwoorden aan de modernste eisen die worden gesteld zoals o.a. de Euro 5 norm. Om te voldoen aan de voorwaarden ervan schaafde Mazda recent zijn 1.6 Diesel bij. We wilden die nog eens onder de voetzool hebben en reden de € 22.090 kostende versie "Active". Voor de metaalkleur komt er € 400 bij en voor het "Touring Pack" binnen de opties wordt nog eens € 2000 op de factuur geschreven.
Maar dan heb je wel een Mazda die eigenlijk alles biedt. Het Bose Soundsysteem heeft een geïntegreerd navigatiesysteem met 4,1" (104,14 cm) kleurenscherm dat rechts van het stuurwiel diep ingebed ligt. Over de carrosserievorm bestaat geen twijfel, het is een vijfdeurs en hoewel nauwelijks nog verkocht staat de vierdeurs nog op het programma. De vormgeving is een kinetische oefening met soms zeer strakke lijnen die het uitvechten met atletenrondingen.
Samenvattend is de MZ-CD 1.6 common-rail diesel op zo'n manier verfijnd dat er 4,4 kW (6 pk) is gewonnen. Dat is kletskoek tegenover het maximum motorkoppel dat met 30 Nm is gestegen tot 270 Nm. Daarbij is nog doorslaggevender dat die trekkracht beschikbaar is vanaf 1750 tot 2700 t/m. De nieuwe turbo met variabele geometrie is daar niet vreemd aan. In ons rijbeeld zal blijken hoe belangrijk en verbruiksgunstig dit is. De motor stoot 117 g/km aan CO2 uit, net niet laag genoeg om een overheidssubsidie los te peuteren, maar daar staat tegenover dat de Euro 5 norm is gehaald en de partikelfilter helemaal onderhoudsvrij is. Tot één van de markantste vernieuwingen behoort de zesversnellingsbak met nieuw gespreide tandwielverhoudingen.