Zoals gezegd ademt de hele verschijning van de Mazda 3 emoties en dynamiek uit. Het front heeft de typische radiatorgrille waarvan het lagere gedeelte vijfpuntig is. Onze testwagen zag er wat indrukwekkender uit door de montage van de Pirelli Sottozero winterbanden van 205/50 R 17 die breed geschoeid op lichtmetalen velgen liggen. Laag geprofileerd, laten ze zich precies sturen en klampen ze zich adequaat vast aan de weg. Maar dat is voor het rijgedeelte.
De hatchback heeft een achterklep die een grote bagageruimte van 340 liter afdekt, heel hoog openklapt en de laadvloer is redelijk laag om volumineuze voorwerpen zonder kamelen-allures erin te deponeren.
De portieren zijn lang, hoog en geven bij openen en sluiten een sterk gevoel. Enige spierkracht wordt soms wel gevergd. De totale carrosserielijn heeft een van voor naar achter oplopende wiglijn. Opvallend zijn de lichtblokken aan weerszijden van het Mazda-embleem die boven de radiatorgrille loeren.
De buitenspiegels die ver uit het koetswerkprofiel steken maken dat de Mazda 3 liefst 2002 mm (2,002 meter) breed is. Gelukkig kunnen de buitenspiegels via een knopje links van de bestuurdersplaats worden ingeklapt. Handig om te parkeren in ondergrondse garages. Als twee auto's met een breedte van 2 meter elkaar in een nauwe straat moeten voorbijrijden, dan is het aan de stunteligheid waarmee de meeste van die manoeuvres worden uitgevoerd te zien dat de meeste autobezitters de breedte van hun auto niet aanvoelen. Steeds bredere auto's in steeds smallere straten is een liedje dat niet kan duren...
De totale lengte van 4490 mm overspant een wielbasis van 2640 mm. Voor en achteraan is de "porte à faux" ongeveer gelijk. De neus van de Mazda 3 mag spits worden genoemd, terwijl de achterzijde eerder bol afloopt. De hoekige lichtblokken achteraan en de spoiler die de achterruit wat overschaduwt hebben een speciaal effect en zorgen met een licht bollig aflopende daklijn voor een Cx van 0,30. Als moedervlekken liggen de parkeersensoren in voor- en achterbumper.