De Mazda 3 met de nieuwe 1.6 dieselmotor scoort hoog. Ingenieurs wisten het motorgewicht naar beneden te halen door o.a. slechts twee kleppen per cilinder te gebruiken in de langeslag-krachtbron (boring x slag = 75 x 88,3 mm) Daarmee heeft men genoeg aan één nokkenas. Ook de hele cilinderkop werd grondig herzien. De motor stoot 117 g/km aan CO2 (koolstofdioxide) uit en dat is net iets teveel om voor welke staatspremie dan ook in aanmerking te komen. Mogelijk zou een stop/start-inrichting daaraan hebben kunnen verhelpen, maar die ontbreekt op deze auto. Het belet niet dat deze bewerkte dieselkrachtbron zich toch onder de aanraders bevindt die een koper tevreden laat rondsnorren. Geresumeerd staan verlaagd brandstofverbruik door een - handgeschakelde - zesbak en lager gewicht borg voor dat aangename resultaat. Als kriek op de taart is het niet onbelangrijk dat de partikelfilter onderhoudsvrij is. Meegenomen.
Het interieur schept een aangename sfeer met voldoende ruimte voor- en achteraan. De comfortuitrusting is op niveau en aan bergvakjes is verre van een gebrek. Het wordt zoeken naar dingen om daarin kwijt te kunnen. De hatchback heeft een achterklep die een grote bagageruimte van 340 liter afdekt, heel hoog openklapt en de laadvloer is redelijk laag om volumineuze voorwerpen zonder kamelen-allures erin te deponeren.
We reden de € 22.090 kostende versie "Active". Voor de metaalkleur komt er € 400 bij en voor het "Touring Pack" binnen de opties wordt nog eens € 2000 op de factuur geschreven.