Als een auto op trendgevoeligheid gequoteerd zou kunnen worden, dan scoort de nieuwe Lexus CT200h alvast over de hele lijn. De wereld en Europa in het bijzonder doet aan downsizing. Dat betekent dat grotere auto's stilaan wat aan populariteit inboeten. Maar omdat we niet graag water bij de wijn doen op vlak van uitrusting of afwerking zijn almaar meer compacte auto's afkomstig van zogeheten "premium"-constructeurs. Kijk maar naar het succes van de Audi A3 of BMW 1-Reeks. Het segment groeide in ons land van 16.700 stuks in 2009 naar meer dan 21.000 eenheden in 2010. En dan is er natuurlijk de grotendeels door de overheid gestuurde trend om almaar uitstootvriendelijker auto's te kiezen. De Lexus CT200h bespeelt al bovenstaande snaren en wordt door de Japanners lijnrecht tegenover de eerder genoemde Duitsers geplaatst. De invoerder hoopt er dit jaar 870 stuks van te verkopen, of ongeveer 4% van het segment. Dat lijkt weinig maar voor Lexus zou dat een verdubbeling van de afzet betekenen.
De instapversie wisselt van eigenaar vanaf € 28.900 en is de enige die een uitstoot van 87gr/km laat optekenen. De beter uitgeruste versies hebben een uitstoot tot 94gr/km en kosten tot € 40.740. Dan nog is de Lexus telkens dik € 1.000 goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste 118d of A3 2.0 TDI, maar dat verschil loopt verder op door de fiscaliteit. Een grotere fiscale aftrekbaarheid (90%) voor bedrijven, lager voordeel in natura voor werknemers en ecokorting tot 15% voor particulieren. Z'n enige handicap blijft de benzinekrachtbron die veel vlootbeheerders weren ook al is daar niet altijd een reden voor.