Als een auto op trendgevoeligheid gequoteerd zou kunnen worden, dan scoort de nieuwe Lexus CT200h alvast over de hele lijn. De wereld en Europa in het bijzonder doet aan downsizing. Dat betekent dat grotere auto's stilaan wat aan populariteit inboeten. Maar omdat we niet graag water bij de wijn doen op vlak van uitrusting of afwerking zijn almaar meer compacte auto's afkomstig van zogeheten "premium"-constructeurs. Lexus heeft er zelfs een term voor; "ecochique". De instapversie wisselt van eigenaar vanaf € 28.900 en is de enige die een uitstoot van 87gr/km laat optekenen. De beter uitgeruste versies hebben een uitstoot tot 94gr/km en kosten tot € 40.740. Een grotere fiscale aftrekbaarheid (90%) voor bedrijven, lager voordeel in natura voor werknemers en ecokorting tot 15% voor particulieren zorgen na aanschaf voor een extra besparing die aanzienlijk kan zijn.
De 4,32m lange, 1,76m brede en 1,44m hoge creatie is onmiddellijk als een product van de fabrikant herkenbaar. Vooral dankzij de typerende neus en de kont, waarin grotendeels heldere achterlichten prijken. De koffer is niet meteen het sterkste punt van de CT200h. Er is dan wel 375l laadvolume ter beschikking, een aanzienlijk deel daarvan bevind zich onder de vloer. Het plaatsaanbod achteraan beschouwen we als gemiddeld voor het segment wat eigenlijk betekent dat je er weinig reden tot klagen zal hebben, net als vooraan. Voor de materiaalkeuze leende Lexus een pagina uit het boek van de Duitsers. De overgangen tussen de verschillende kunststoffen zijn intelligent gekozen, de sierlijsten zijn passend en vooral, alles waar je direct mee in contact komt, voelt zacht aan. De zetels bieden een uitstekend comfort, maar je kan niet meteen stellen dat je erin wegzinkt zoals in een sofa, of vastzit als in een kuipje.
Wie opmerkt dat de Lexus CT200h onderhuids nogal wat weg heeft van de Toyota Prius, is bij de les. De ophanging is wat stugger dan we van Lexus gewoon zijn, net zoals de stuurweerstand wat hoger is en de bekrachtiging wat meer uitgesproken (2,7 omwentelingen van nok tot nok). Samen met een lagere rijhouding moet dat voor een sportiever gevoel zorgen. De elektro- en benzinemotor hebben een gezamenlijk maximumvermogen van 136pk en trekkracht van 349Nm. Daarmee nestelt de CT200h zich in de middenmoot. De prestaties zijn voor z'n segment dan ook weinig uitzonderlijk. De topsnelheid bedraagt 180km/u en de sprint naar 100km/u duurt 10,3 seconden. Door het hoge koppel kan de CT200h wel uitpakken met flukse hernemingen, als ware het een diesel. Wat de CT200h eveneens adequaat doet is brandstof besparen. Het opgegeven gemiddelde bedraagt 3,8l/100km, ons testgemiddelde op een gemengd parcours 5,6l/100km. Uitstekend in vergelijking met een benzine-concurrent en ongeveer vergelijkbaar met wat de gebruikelijke diesel-alternatieven laten optekenen.