De 2.0 HDi "140 pk" die we extra hebben onder de loep hebben gehouden is van het hele aanbod de evenwichtigste omdat vermogen, gewicht, onderstel het best interactief werken. Op zijn Duits werken moet gezegd. Strak genoeg in vering zonder al te veel zitcomfort prijs te geven. Messcherp sturend door de moeilijkste bochten zonder dat de carrosserie gaat overhellen. Tegelijkertijd heerst er in het interieur een serene rust, motorlawaai dringt niet binnen.
De handgeschakelde zesbak verdeelt het maximum koppel van 320 tot 340 Nm bij 140 pk (die bij overboost worden bekomen) tegen 2000 t/m over de aangedreven wielen. Ook in zesde versnelling blijft het gewicht van 1.430kg lekker "cruisen". Wie echt zuinig wil rijden moet andermaal goed die 2.000t/m in gedachten houden en iets hoger alweer overschakelen. Ecorijden. Zuinigheid vergetend kan de auto in 9,8 tellen van 0 naar 100 km/h sprinten en met het volle vermogen tegen 4.000t/m in de weegschaal de topsnelheid van 210 km/h halen. Ook dan blijft alles op z'n Duits. Stabiel, weinig rij- en rolgeluiden. Het beuken van de rijwind op het front (CSx=0,62) laat zich wel wat voelen en vanaf 185 km/h is er enige nervositeit in de veer/schokdemping vooraan, afhankelijk van de staat van het wegdek. Maar in deze "schemerzone" moet vandaag niet meer worden gereden. Wie evenwichtig met de 508 rijdt, komt aan 5,7 l/100 km gemiddeld.