De Peugeot 508 ontstond in de vaste wil van het merk om terug aansluiting te vinden bij de grote Duitse concurrenten als daar zijn Audi met zijn A6 en BMW met zijn 5-serie. Het meedingen in de spits ging in het recente verleden vooral verloren met de 607. Nu staat een nieuw strijdros klaar in de showrooms: de 508. Het gamma biedt voor elk wat wils met daaraan een wisselend prijskaartje dat begint bij € 25.740 met een 1.6 benzine maar snel oploopt. Welke motorversie ook wordt gekozen, hij rijdt altijd onder de noemer stabiliteit, soepelheid en zuinigheid. Zelfs de topversie 2,2 Hdi FAP met z'n 204 pk levert bij gewoon rijden hetzelfde gevoel op als de andere 508's versies. Zeker als die van de 2.0 HDi, die vooral leasingrijders moet overtuigen, waarop we hier het accent legden.
Aan de buitenzijde komt de 508 elegant over, zonder daarom veel aan robuustheid in te boeten. de "SW" is een volume van 660 liter voorhanden. Als de rugleuningen achteraan worden weggeklapt komt liefst 1.865 liter laadvolume vrij. Voor de sedan is dat respectievelijk 545 liter tot 1.581 liter met neergeklapte rugleuningen. Het interieur profiteert van een met 9cm toegenomen wielbasis die vooral de achterste inzittenden ten goede komt. De materiaalkeuze en afwerking is zeer bevredigend en Peugeot weet ergonomische valkuilen deskundig te omzeilen.
De 2.0 HDi "140 pk" die we extra hebben onder de loep hebben gehouden is van het hele aanbod de evenwichtigste omdat vermogen, gewicht, onderstel het best interactief werken. Op zijn Duits werken moet gezegd. Strak genoeg in vering zonder al te veel zitcomfort prijs te geven. En wie er evenwichtig mee rijdt, komt toe met 5,7l gemiddeld.