Maserati wist in 2010 heel wat goed te maken nadat het tijdens het wereldwijde crisisjaar 2009 in de klappen moest delen. Er vonden 5777 auto's een koper, een stijging met 70% en goed om opnieuw winstgevend te zijn. Vooral de Amerikanen voelden zich geroepen (+47%), maar ook de Britten lieten zich graag verleiden door de Italiaanse charmes.
Maserati treedt nu aan met vier modellen: de GranTurismo S, de GranCabrio (27% van de verkoop), de Quattroporte en de gloednieuwe GranTurismo MC Stradale. Deze ontstond in het najaar van 2008 op het circuit van Monza in het kader van de eigen Maserati-kampioenschappen voor gentleman drivers. Uiteindelijk vindt de GranTurismo MC Stradale nu de weg naar de showrooms, met een prijskaartje van € 155.800. Hij kondigt zich aan als de snelste en lichtste Maserati uit de geschiedenis van het merk. Het is ook de eerste auto met drietand die een topsnelheid van meer dan 300km/u haalt. 301km/u om precies te zijn. De auto werd ontworpen als ‘speeltje' voor gebruik op het circuit, maar moest ook bruikbaar blijven op de openbare weg, vanwaar de toevoeging ‘Stradale'. Maserati benadrukt wat graag de nauwe band tussen de ontwikkeling van hun modellen en de autosport.
Het concurrentieveld voor deze Maserati-nieuwkomer is dun bevolkt. Uiteraard staat de Porsche 911 GT3 RS op de eerste rij met gelijk vermogen en vrijwel identiek prijskaartje, maar 9 km/u sneller afgeklokt. Mercedes-Benz plaatst de SLS AMG in de spots, met 120 pk extra en vleugeldeuren als bonus voor minimaal € 185.251. We dachten ook aan de Chevrolet Corvette ZR1, maar die laat wel bijna 200pk meer vermogen opmeten voor € 138.990. In Italië is er ook nog de Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni, ook een tweewielaangedreven speeltje, maar met 100 pk bovenop het Maserati-aanbod en meer dan € 40.000 duurder (€ 196.020).