De Focus is nu opgetrokken uit meer hoog kwalitatief staal dan voorheen. Dat betekent dat de koets minstens 15% stijver is dan bij z'n voorganger en dat is niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor het weggedrag goed nieuws. Tegelijk dient gezegd dat de Focus nu een wereldauto is, en dat het scherpe, levendige weggedrag van de vorige generaties alleen in Europa scoort bij de consument. Om de CO2-uitstoot te beperken is de stuurinrichting elektrisch en de weerstand geoptimaliseerd. Allemaal weinig veelbelovende elementen als de Focus inzake weggedrag nog steeds als de referentie uit het segment wil aanzien worden. Het valt ook meteen op dat deze generatie wat wolliger is geworden dan voorheen.
Maar lees vooral niet dat Fords middenklasser nu een tot weerbarstig onderstuur gedoemde vierwieler is geworden. De elektrisch bekrachtigde tandheugel stuurinrichting is zonder twijfel de beste uit z'n segment. Weliswaar meer gevoelloos dan de Focus I, maar naar hedendaagse normen briljant. Ze boezemt vertrouwen in en de weerstand en bekrachtiging (2,6 omwentelingen van nok tot nok) is uit de kunst. De ophanging strijkt meer oneffenheden weg dan voorheen maar biedt bijzonder veel nuance in z'n werking en laat zich nooit in de luren leggen. Het dient gezegd dat de benzineversie tijdens onze eerste testritten op elk vlak telkens over het betere compromis leek te beschikken. Die (180pk 1.6 Ecoboost) weegt dan ook 70kg minder dan de diesel met powershift-automaat (1.333kg tegen 1.468kg).
Tot de komst van de aangekondigde ST of een nog niet bevestigde nieuwe RS is de door ons gereden benzineversie met 180pk en 240Nm de topper. De eenheid vraagt elke 100km 6 liter brandstof en is tot een sprinttijd van 7,9 seconden en een top van 222km/u in staat. Aardige cijfers, maar verwacht niet al te veel drama - daarvoor opereert de turbomotor te homogeen. De diesel heeft 163pk maar wat meer werkijver, met een trekkracht van 340Nm. Voldoende om tot een sprinttijd van 8,9 sec en 215km/u als topsnelheid te komen. En natuurlijk is hij zuiniger. Let op en je komt toe met 4,4l/100km. Schakelen doen ze beiden voortreffelijk - de Powershift is nagenoeg gevoelloos en bliksemsnel, maar de handbak heeft een duidelijke geleiding en accurate, relatief korte schakelwegen.