Meer dan een jaar hebben we inmiddels kunnen wennen aan de nieuwe generatie van de Ford Focus. Hij stond op 12 januari 2010 immers al te blinken op het Autosalon van Detroit. Inmiddels presenteerde het merk met het Blauwe Ovaal niet alleen een vijfdeurs, maar ook een vierdeurs en een break die nog steeds Clipper heet. Ruim een jaar na de voorstelling zijn het de versies met vier en vijf portieren die hun intrede doen op de Belgische markt (op 31 maart), maar de andere variant volgt nu snel. Ten laatste begin 2012 zal het gamma compleet zijn. Een driedeurs zal daarin niet meer terug te vinden zijn. Het geschatte volume van 5% op het totaal is voor Ford te weinig om er nog aan te beginnen.
85% van de Focus-klanten in ons land kiest voor een dieselmotor. De benzinerijdende minderheid krijgt niettemin de keuze uit 4 verschillende motorversies. Een atmosferische 1.6 met 105 of 125pk en een 1.6 Ecoboost (wat gewoon Turbo betekent) met 150 of 180pk. De prijsvork voor die benzine is breed; van € 18.100 tot € 24.100. Bij de diesels start het aanbod bij de 1.6 TDCi met 95pk en werkt het zich de hoogte in met achtereenvolgens een 1.6 TDCi 115pk en 2.0 TDCI met 115, 136 en 163pk. Die zijn er vanaf € 19.950 en kosten tot € 26.750. Neem van elk brandstoftype de duurste editie en je weet wat Ford klaar had staan voor deze eerste kennismaking.
De uitrustingsniveaus, eveneens in opgaande lijn, luisteren nog steeds naar de naam Trend, Ambiente en Titanium. Allen zitten ze beter in de snufjes dan voorheen, met onder meer manuele airco, elektrisch bediende ramen, elektrisch verstelbare buitenspiegels een boordcomputer en een neerklapbare achterbank op elke editie. Ford beweert zelfs dat de Trend door een opgewaardeerde uitrusting de facto wat goedkoper is dan z'n voorganger, maar het bedrag dat op je factuur prijkt is wel gestegen.