De nieuwe generatie van de Ford Focus ging al op 12 januari 2010 in première op het Autosalon van Detroit, maar hij wordt pas op 31 maart van dit jaar in ons land gelanceerd. We krijgen de keuze uit een vier- en vijfdeurs en begin volgend jaar volgt de break.
Een driedeurs staat niet langer op het programma. Er zijn vier verschillende benzineversies: een atmosferische 1.6 met 105 of 125pk en een 1.6 Ecoboost (wat gewoon Turbo betekent) met 150 of 180pk. De prijsvork voor die benzine is breed; van € 18.100 tot € 24.100. Bij de diesels start het aanbod bij de 1.6 TDCi met 95pk en werkt het zich de hoogte in met achtereenvolgens een 1.6 TDCi 115pk, 2.0 TDCI met 115, 136 en 163pk. Die zijn er vanaf € 19.950 en kosten tot € 26.750. Neem van elk brandstoftype de duurste editie en je weet wat Ford klaar had staan voor deze eerste kennismaking. Door een opgewaardeerde uitrusting is de nieuwe generatie eigenlijk wat goedkoper dan z'n voorganger, maar het bedrag dat op je factuur prijkt is wel gestegen.
De derde Focus-generatie ondergaat slechts een bescheiden groeispurt. De ruimte tussen beide assen groeit weliswaar met 8cm, maar het koetswerk van de vijfdeurs wordt slechts 2,1cm langer (8,8cm voor de Clipper). Nog eigenaardiger - de hoogte en breedte gaan er niet op vooruit, maar zijn zelfs 1,6cm compacter. De Kinetic-designtaal is inmiddels wel geëvolueerd tot een drukke bedoening. Hetzelfde geldt voor de binnenzijde, waar je haast niet weet waar eerst kijken. Als bestuurder wordt je nochtans wel op een voetstuk geplaatst. De bedieningselementen zijn rond je gegroepeerd. Het zitmeubilair van de door ons gereden (top-)versies overtuigt ogenblikkelijk. De steun is voortreffelijk. Het comfort ook. Achteraan is het plaatsaanbod gemiddeld voor z'n segment. De koffer is met een steeds bruikbaar volume van 277l echter niet bijzonder groot.
Net voor Ford Volvo van de hand deed aan z'n huidige Chinese eigenaar is het er nog eens op strooptocht geweest. De auto is nu leverbaar met dodehoekwaarschuwing, een automatisch remsysteem dat botsingen tot 30km/u helpt vermijden, een camera die verkeersborden leest en onthoudt en een waarsschuwingssysteem dat je waarschuwt en zelfs een beetje corrigeert als je over een wegmarkering dreigt te rijden. Allen zijn optioneel en komen bovenop een de conventionele veiligheidsvoorzieningen.
De nieuwe Focus is wolliger geworden dan voorheen, maar de ophanging communiceert nog steeds de nuances. De elektrisch bekrachtigde tandheugel stuurinrichting is zonder twijfel de beste uit z'n segment. Het dient gezegd dat de Ecoboost met 180pk de 163pk dieselversie in alle aspecten behalve verbruik (6,0l tegen 4,4l) het nakijken geeft. Toch kan je in beide gevallen stellen dat de Focus zich eens te meer opwerpt als de referentie in z'n segment.