De koets van dit nieuwe model is 55% stijver dan die van de vorige generatie. Iets waar we vooral staal met hogere treksterke voor te danken hebben. Zes airbags zijn standaard, driepuntsgordels op alle zitplaatsen eveneens. Ook de zwakke weggebruiker is beter beschermd dan voorheen. De hoog opgetrokken neus is zachter dan voorheen en om contact met harde motoronderdelen onder de kap te mijden, komt die bij een aanrijding omhoog. ABS, remkrachtverdeler en stabiliteitscontrole zijn standaard. Je kan ze in slaap wiegen maar uitzetten lukt niet. Dat wordt het voorrecht van de M5. Een uitschakelbaar systeem vinden we nochtans een must. Grotendeels uit principe, maar wie de ijzige weersomstandigheden van de jongste tijd in het achterhoofd houdt, vindt er snel ook een praktisch nut voor. Zo veel vertrouwen heeft BMW niet in z'n klanten.
Het arsenaal optionele veiligheidsuitrusting is immens. Een greep uit een lange lijst; actieve radargestuurde snelheidsregelaar, lane departure warning, nachtvisie met voetgangerherkenning, head-up-display, een camera die snelheidsbeperkingen kan lezen, camera's in de voorvleugels...