Sinds de lancering van de nieuwe 5-Reeks heeft BMW het aanbod van de kilometervreter gestaag uitgebreid. Eerst van de berline, daarna ook van de break. De nieuwe 535d is, in combinatie met de meest functionele koetswerkvorm, de jongste toevoeging en in essentie ook de vervollediging van het conventionele aanbod. Alleen een M5 zit nog in de pijplijn. En wellicht ook een hybrideversie.
De 535d is de potigste onder de diesels. De drieliter zes-in-lijn schopt het dankzij twee turbo's tot 300pk en 600Nm. De basisprijs bedraagt € 60.750 als break. In dit geval aangedikt tot liefst € 82.635 en toegegeven, het is moeilijk om uit te maken waar die ruim € 20.000 nu juist allemaal aan opgaat. Er is geen TV aan boord, de zetels zijn nog steeds gedeeltelijk manueel in te stellen, hetzelfde geldt voor het stuurwiel en snufjes al een adaptieve snelheidsregelaar met radar of night vision zijn er evenmin. Waar het dan wel aan opgaat zijn zaken als een navigatiesysteem, een dimmende binnenspiegel, dakrails, gsm-voorbereiding, Xenonlichten enzovoort. 32 opties in het totaal, waarvan de meeste gegroepeerd zijn in het M-pakket en de Exclusive Line. Twee prijzige pakketten en vooral van het eerste kan je zeggen dat het gemaskeerd door de zwarte lak, nauwelijks zichtbaar is.
Wat deze testauto wél heeft is Dynamic "alles". Adaptive drive, Dynamic Damping Control en Dynamic Drive. Opties die je eigenlijk moet nemen, wil je een beetje prettig rijdende 5 op je bord krijgen.