Sinds de lancering van de 5-Reeks breidt BMW het gamma van zowel de break als de berline gestaag uit. De nieuwe 535d Touring is de potigste onder de diesels. De drieliter zes-in-lijn schopt het dankzij twee turbo's tot 300pk en 600Nm. De basisprijs bedraagt € 60.750 in de break-outfit. In dit geval aangedikt tot liefst € 82.635 en toegegeven, het is moeilijk om uit te maken waar die ruim € 20.000 nu juist allemaal aan opgaat. Wat deze testauto wél heeft is Dynamic "alles". Adaptive drive, Dynamic Damping Control en Dynamic Drive. Opties die je eigenlijk moet nemen, wil je een beetje prettig rijdende 5 op je bord krijgen. Met een lengte van 4,90m, een breedte van 1,86m en een hoogte van 1,46m is de BMW 5 Touring niet meteen op een zakdoek te parkeren. Hij is gevoelig groter dan z'n voorganger en al die extra centimeters moeten natuurlijk vormgegeven worden. BMW koos ervoor dat te doen op een manier die de omvang van het model wat verdoezelt.
Aan de binnenzijde is er geen duidelijke breuk met het verleden merkbaar. De vormgeving bouwt voort op die van de jongste producten en hier is de link met de vorige ‘Fünfer" sneller gelegd. De 5 mag ook nu weer prat gaan op een onberispelijke afwerking (met nog maar eens opgewaardeerde materialen), een uitstekend afleesbaar instrumentarium (dat we al kennen uit de 5 GT) en zitmeubilair waar je na honderden kilometers net zo fris weer uitkomt als je instapte. Vooraan valt dat je beter met de ellenbogen kan werken dan voorheen en dankzij de riante wielbasis gaat de beenruimte achteraan flink in de plus. Hier kan je probleemloos drie volwassenen laten plaatsnemen. De actuele Vijf is haast net zo ruim als de vorige Zeven...
Als de 535d Touring tractie vindt, is het zowat de snelste dieselbreak op de markt. De topsnelheid bedraagt 250km/u (meer dan de winterbanden op ons testvoertuig aankunnen) en vanuit stilstand knalt de nochtans 1,9 ton zware break zich naar 100km/u in 5,7 tellen. Je merkt van al die briljante prestaties bitter weinig. BMW is de Freude uit de Freude am Fahren wat uit het oog verloren. De manier waarop de 535d met brandstof omspringt is evenwel echt indrukwekkend. Het gebruiksgemiddelde bedraagt slechts 6,3l/100km (165gr), wat voor een machine met dit prestatiepotentieel bijzonder weinig is.