Toyota past de Verso S op een lichtjes aangepaste bodemplaat van de uittredende generatie Yaris. En die is weer anders dan die van de volgende Yaris-generatie die ook nog dit jaar bij de dealer staat. Die is grondig geëvolueerd. De diesel levert 90pk en 205Nm en moet het vooral hebben van z'n verbruik dat slechts 4,3l/100km bedraagt in combinatie met een handbediende zesbak. De benzine heeft daar minstens 5,5l voor nodig, als is de 1,33l met 99pk en 125Nm zeker geen kneusje. De prestaties zijn in beide gevallen matig. De sprint naar 100km/u neemt 12,1 tellen in beslag bij de zelfontbrander en 13,3 bij de benzine. Die laatste hebben we ook getest met de Multidrive S, wat Toyota-taal is voor een CVT-automaat. Toyota is er fier op want hij heeft minder de neiging om het motortoerental te laten fluctueren en is zuiniger dan voorheen. Wij zijn er wat minder mee in de wolken. De relatie tussen motortoerental en versnelling is (eigen aan het concept) nog steeds zoek en als je de Verso S op z'n staart trapt jankt hij als een versleten kater.
De koets hangt comfortabel bovenop de ophanging. En het weggedrag is voorspelbaar. Dat is afdoend voor de doelgroep. De elektrische stuurbekrachtiging is gevoelloos en ook daar maalt hier geen kat om. De weerstand wordt bij lagere snelheden gevoelig lichter waardoor je de Verso S inspanningloos in een klein parkeergaatje kan mikken.