Op het moment dat we dit schrijven hebben we de deur van de Verso S amper enkele uren geleden achter ons dichtgeslagen. Dat gebeurde overigens met een degelijke klonk. Toch hebben we nu al moeite om ons het interieur voor de geest te halen. Dat wil alvast zeggen dat er geen ergonomische valstrikken in zaten, want dat zou blijven hangen. En het aanraakgevoelige scherm dat Toyota verpakt als een grondige innovatie maar dat eigenlijk niet is, is op z'n minst handig. Was de boordplank onduidelijk of slecht afleesbaar, dan zouden we ons dat ook wel herinneren. En het pookje stond hoog opgesteld, wat handig is en ruimte vrijmaakt in de middenconsole, onder meer voor enkele van de 18 beschikbare bekerhouders en opbergvakken. De memorie over de matige pasvorm van de verschillende interieurpanelen en -knopjes bleef wel hangen. Net als een zweem van hard zwart plastic. Nee, erg vrolijk wordt je er niet van. Daarvoor zal je gezelschap moeten meenemen.
Gelukkig zullen passagiers weinig reden tot klagen hebben. Het maakt niet uit of voor- of achteraan zit, er is ruimte in overvloed en het zitmeubilair is comfortabel. Eigenlijk is de breedte op de achterbank de beperkende factor. Anders waren drie stevige volwassenen geen enkel probleem geweest. Laadcapaciteit en gebruiksgemak zijn van het grootste belang voor de beoogde doelgroep. En de concurrentie is op dat vlak niet bepaald achterlijk. Vooral de Honda Jazz heeft een slimme moduleerbare achterbank die je in geen tijd tonnen laadruimte verschaft. Zo slim als de andere Japanner is de Verso S niet, maar hij kost ook een beetje minder (bij motorversies met gelijk vermogen). Officieel laadt de Verso 427l liter zonder dat je de achterbank moet neerklappen. Maar je moet wel de kleine lettertjes lezen. Eigenlijk is de koffer maar 336l groot. We hebben wat moeten puzzelen om er drie reistrolleys in te schikken. Maar je kan de koffervloer in een lagere stand zetten om het volume op te pompen tot 393l (en meteen de hoop een vlakke laadvloer met neergeklapte achterbank te verliezen). Smijt je de kofferbodem eruit dan zwelt de capaciteit tot het geafficheerde volume, omdat ook de ruimte voor het reservewiel (dat er niet is) meetelt. Om de achterbank neer te klappen moet je aan een hendel aan weerszijden van de koffer trekken. Makkelijker dan dat wordt het pas wanneer auto's gedachten kunnen lezen.