De Verso S meet 3,99m in de lengte, 1,69m in de breedte en is 1,59m hoog. Het enige wat daar uitzonderlijk aan is, is dat hij daarmee de kortste is in een segment dat ook nog wordt bevolkt door de Citroën C3 Picasso, Renault Grand Modus, Lancia Musa, Hyundai ix20 / Kia Venga en de Honda Jazz. Die laatste lijkt wel wat model te hebben gestaan voor het lijnenspel van deze Toyota. Die beschikt immers over een korte neus en een lange hellende voorruit die zowat onder ruwweg dezelfde hoek staat als bij de Japanner uit bovenstaand gezelschap. Enige vorm van verwantschap is in dit segment ook nauwelijks te vermijden omdat alle spelers tot dezelfde ingrepen veroordeeld zijn om de interieurruimte te maximaliseren.
Het uiterlijk van de Verso S wordt aangescherpt (letterlijk) door enkele plooilijnen toe te voegen. Daardoor oogt het modern, zonder uit de band te springen. Het optionele glazen dak is wél uitzonderlijk. Niet dat je het kan krijgen, maar wel dat zo maar eventjes 1,26m lang is. Het is zo ongeveer het grootste zonnedak op de markt. Het wordt overigens in de structuur gelijmd, wat boekdelen spreekt over de stijfheid van het nieuwe koetswerk. Daarvoor werd dan ook 45% staal met hoge weerstand gebruikt. Het dak weegt 10kg en voor z'n omvang is dat goed. Dynamisch blijft het evenwel zowat het equivalent van gaan joggen met een kamerplant op je kop. Kinderen vinden het super, maar die vinden dat wellicht ook van het foefje met de plant.