Toyota lanceerde de Yaris Verso in 1999, op een moment dat het segment van de mini-monovolume nog piepjong was en het segment in ons land jaarlijks hooguit 17.000 voertuigen vertegenwoordigde. Inmiddels is datzelfde marktdeel goed voor meer dan 47.000 stuks op jaarbasis. Logisch dus, dat Toyota met een opvolger op de proppen komt. Die was al op het Autosalon van Brussel te koop en zo'n 600 Belgen hebben al een bestelbon getekend. 40% daarvan koos voor de 90pk en 205Nm sterke diesel, 60% opteerde voor de 1,33 benzine met 100pk. De vanaf-prijs van de diesel bedraagt € 17.205, terwijl de benzine er al is vanaf € 14.990. Je kan de Verso S overigens ook kopen als Subaru Trezia. Die is nagenoeg identiek, maar je zal er minder van zien.
De Verso S meet 3,99m in de lengte, 1,69m in de breedte en is 1,59m hoog. Het enige wat daar uitzonderlijk aan is, is dat hij daarmee de kortste is in z'n segment. Het interieur laat geen blijvende indruk na. Het is ergonomisch correct, comfortabel en voorzien van voldoende bergruimte. Aan de andere zijde van de balans komt de afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze. Officieel laadt de Verso 427l liter zonder dat je de achterbank moet neerklappen. Maar je moet wel de kleine lettertjes lezen. Eigenlijk is de koffer maar 336l groot. Om de achterbank neer te klappen moet je enkel aan een hendel in beide zijden van de kofferwand trekken. Makkelijker dan dat wordt het pas wanneer auto's gedachten kunnen lezen.
De diesel moet het vooral hebben van z'n verbruik dat slechts 4,3l/100km bedraagt in combinatie met een handbediende zesbak. De benzine heeft daar minstens 5,5l voor nodig. De prestaties zijn in beide gevallen matig. De handbediende versies schakelen afdoend. De CVT heeft daarentegen nog steeds de neiging om onder belasting een kleine operette uit te voeren. De koets hangt comfortabel bovenop de ophanging, het weggedrag is voorspelbaar en de elektrische stuurbekrachtiging zorgt ervoor dat je Verso S inspanningloos in een klein parkeergaatje kan mikken.