SCORE Chevrolet Captiva
-
Interieur78%
-
Exterieur74%
-
Veiligheid74%
-
Rijgedrag72%
Zeven-zitter
Degelijke assemblagekwaliteit
Automaat enkel met 194 pk diesel Afleesbaarheid displays bij lichtinval
Meer Chevrolet testsMeer?
Chevrolet Orlando 2.0 TCDi
Chevrolet Orlando 2.0 TCDi
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt
Nu de auto dit jaar 125 kaarsjes uitblaast en dit feit nadrukkelijk met Mercedes-Benz verbonden wordt, zoeken een aantal merken naar een eigen verjaardag om de aandacht te trekken. Chevrolet kan dit jaar de 100e verjaardag claimen van het feit dat de Zwitserse emigrant Louis Chevrolet en de Amerikaanse ondernemer Billy Durant de handen in elkaar sloegen en op 3/11/1911 de Chevrolet Motor Car Company stichtten. Het maakt zich bovendien sterk 75 jaar geleden de eerste SUV (sports utility vehicle) te hebben uitgevonden, al moest die benaming destijds nog worden uitgevonden. In 1936 maakte de Chevrolet Suburban zijn opwachting, een voertuig dat oogde als een break die tot lichte vrachtwagen was opgeblazen. De Suburban kon 8 inzittenden ontvangen, maar telde slechts 2 deuren. Hij werd aangedreven door een 3.4 6-cilinder-in-lijn motor, gekoppeld aan een handgeschakelde bak met 3 verhoudingen en goed voor 79 pk. Dat vermogen ging naar de achteras.
Dat ligt anders voor de Captiva, die naar keuze leverbaar is met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving, een echte SUV waardig. De eerste generatie van deze Amerikaans-Koreaanse SUV debuteerde eind 2006 en werd ook gekloond als Opel Antara. Op het salon van Parijs 2010 werd een grondige facelift voorgesteld en Chevrolet gaf ons nu de gelegenheid uitgebreid kennis te maken met de nieuwste stand van zaken.
Wat meteen opvalt, is de hertekende frontpartij, die de designtrekjes van de nieuwste Chevrolet-modellen overneemt. Dat geeft de Captiva een duidelijk modernere en dynamische look. Het Chevrolet-logo is opvallend aanwezig - 10% grote dan voorheen - en wijst op meer zelfvertrouwen bij het merk. De Captiva kreeg een volledig nieuwe motorkap uit aluminium aangemeten, met holle en opbollende lijnen die het profiel van de voorkant agressiever en krachtiger laten ogen. Nieuwe koplampblokken en dagrijlichten mochten uiteraard niet ontbreken, evenals nieuwe mistlampen, die nu meer geaccentueerd worden door een montageplaat die mooi integreert in de contouren van het koetswerk. In zijaanzicht laat de Captiva best zien dat het geen kleine SUV is: 4679 mm lang en 1756 mm hoog. Het verschijnt dan ook in de meeste uitvoeringen als een 7-zitter. Zijn wielbasis meet 2707 mm. De nieuwe wielkasten dragen bij tot een gespierdere look en worden afhankelijk van het uitrustingsniveau gevuld met 17 tot 19" wielen. Standaard krijgt de nieuwste Captiva in de buitenspiegels geïntegreerde richtingaanwijzers en meer chroomopsmuk. De dakrail is bij de basisuitvoering zwart; bij de topversies zilverkleurig. De vormgeving van de derde zijruit suggereert een zeker coupéverloop van de koetswerkvorm. De achterkant werd ongemoeid gelaten door het designteam van Taewan Kim, GM Vice President Design. Handig is dat de achterruit afzonderlijk van de achterklep opent. De laadruimte bedraagt 477 l in 5-zit configuratie en groeit aan tot 942 l met neergeklapte bank - 1577 l als er tot tegen het dak wordt geladen - met een vlakke laadvloer als extra troef. Als 7-zitter rest slechts een minieme 97 l kofferruimte.
Naast de externe restyling onderging ook het interieur van de Captiva een opwaardering. Zo is een in de hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, standaard Bluetooth en een lijningang voor draagbare muziekspelers, verbonden aan stuurwielbediening. Net als de andere recente Chevrolets krijgt de Captiva een 'dual-cockpit design' en doorlopend dashboard. De dashboardverlichting kleurt nu blauw. Door te kiezen voor een elektrische parkeerrem ontstond extra bergruimte in de middentunnel.
Chevrolet voorziet drie uitrustingsniveaus: LS, leverbaar als 5- of 7-zitter, LT en LTZ, altijd als 7-zitter uitgeleverd. Elk uitrustingsniveau heeft zijn specifieke stoffering, met leder voor de LTZ. Vanaf de LT is er automatische airco, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel en een opberglade onder de passagiersstoel. De LTZ pakt uit met zetelverwarming, een elektrisch regelbare bestuurderszetel en aluminium deurdrempels.
Vernieuwing vinden we ook onder de motorkap, waar voortaan keuze is uit een 2.4 benzinemotor met variabele kleptiming (167 pk), een 2.2 TCDI (163 pk) en een 2.2 TCDI met 184 pk, beiden common-rail diesels met een hogedrukinspuiting van 1.800 bar. De motoren kregen een nieuwe hydraulische ophanging, waardoor de trillingen bij stationair toerental worden teruggebracht. De demping tussen motorcompartiment en interieur is met 3 dB verbeteerd t.o.v. het voorgaande model. De benzinemotor is er enkel met handgeschakelde 6-bak, voorwielaandrijving en in LS-basisuitvoering. De 163 pk dieselkrachtbron is eveneens uitsluitend met manuele versnellingsbak leverbaar, maar kan wel met voor- of vierwielaandrijving besteld worden. Hier laat Chevrolet keuze tussen de LS of LT uitrusting. De krachtigste diesel - 184 pk - gaat altijd gepaard met vierwielaandrijving en kan zowel met manuele als automatische zesversnellingsbak aangekruist worden op de bestelbon, gepaard aan de LT of LTZ uitrusting. De 163 en 184 pk dieselkrachtbron laten eenzelfde gemiddeld brandstofverbruik optekenen van 6,4 liter/100 km. De automaat op de 184 pk jaagt dat gemiddelde omhoog tot 7,5 l/100 km. Alle Captiva's bieden voortaan standaard 'Electronic Stability Control'.
De benzinemotor charmeerde met zijn stille werking, maar mist voelbaar trekkracht onderin. Gelukkig schakelt de manuele bak vlot, zodat de motor uit die hoek geholpen kan worden. Met de 184 pk diesel valt er niet te klagen over trekkracht en soepelheid, terwijl ook hier de stille werking zich aangenaam laat opmerken. Het stuurgevoel is dan weer voor verbetering vatbaar. We missen een communicatief stuurgevoel ondanks de voortaan standaard gemonteerde snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De Captiva heeft weinig last van overhellen in bochten en dat is zeker een voordeel. Bij een Captiva met vierwielaandrijving zit dat systeem volledig geïntegreerd in de ABS- en ESC-systemen. De verdeling van de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen gebeurt automatisch en streeft een 50:50 verhouding na. Hill-Start Assist en Hill Descent Control helpen de Captiva aan gebruiksvriendelijke - doch modeste - terreincapaciteiten. Algemeen maakt de nieuwe Captiva een goede en stevige indruk met zijn assemblagekwaliteit en tactiliteit van de meeste interieurcomponenten. We konden onze testwagens op geen enkel stoorgeluid - kraken, piepen of aanverwant - betrappen en dat betekent heel wat in deze autoklasse. Het interieur is ruim en comfortabel, wat de Captiva als reiswagen vooruit helpt.
Bovendien blijven de aankoopprijzen van Captiva best sympathiek: 24.199 euro moet worden neergeteld voor de LS benzine als 5-zitter met voorwielaandrijving, tot 31.399 euro voor de 2.2 diesel 184 pk manueel AWD. Het is echter wel opletten voor de gebruikskosten want zowel de voorgestelde cilinderinhoud als het vermogen worden door de Belgische fiscus afgestraft.