De X3 is steeds voorzien van 6 airbags (frontaal, lateraal, gordijn), driepunstgordels op alle zitplaatsen, voorzetels met actieve hoofdsteunen en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes op de buitenste zitplaatsen achteraan. Voor de gordels zijn er verklikkerlichtjes zoals de EuroNCAP-crashtestorganisatie voorschrijft.
De elektronicawinkel omvat een geavanceerde rekenmodule met ABS, tractiecontrole en natuurlijk stabiliteitscontrole. De functies van de gestuurde vierwielaandrijving zijn trouwens geïntegreerd, zodat tractie en stabiliteit meestal gevonden worden door koppel te sturen naar wielen met grip en je zelden met een gereduceerd motorvermogen te maken krijgt. BMW geeft je drie instellingen voor de stabiliteitscontrole; aan, beperkt of helemaal uit. Op papier is dat zoals het hoort te zijn. In de praktijk komt het systeem ook in de laatste stand tussenbeide. Dat heeft natuurlijk echt geen effect op de reële veiligheid van de X3, maar we trekken er toch punten voor af. Een princiepskwestie - de autoconstructeurs mogen je niet voorliegen. Af is af.
Afdaalhulp voor hellingen is standaard. Dat betekent dat de X3 elk wiel individueel afremt, veel nauwkeurig dan je ooit met het rempedaal zou kunnen, om de snelheid onder controle te houden. Handig op een besneeuwde helling.