Terwijl de X3 er aan de buitenzijde merkbaar klassevoller uitziet dan de voorganger, roept het interieur gemengde gevoelens op. Het instrumentarium is weliswaar perfect afleesbaar - het is ook opvallend vlak. Bovendien zit het niet helemaal horizontaal en staat het stuur ook wat naar links. Dat laatste heb je vaak bij compacte auto's (omdat het meer plaats vrijmaakt rond de middenconsole en schijnbaar geen kat het merkt). In dit segment mag je daar evenwel meer aandacht voor hebben. De iDrive is van alweer een nieuwe generatie. Met nog meer knopjes en bijgevolg weer minder goed dan voorheen ook al vereist het nu minder gewenning. En de materiaalkeuze is eveneens voor verbetering vatbaar. BMW heeft naam gemaakt met uitstekende kunststoffen, en bij Mini geleerd dat de klant daar niet op zit te wachten. De materialen die hier geselecteerd zijn voor boordplank en deurpanelen ogen goedkoper dan we wenselijk achten. Contrasterend stikwerk probeert nog de indruk te wekken dat het om leder gaat, maar geen mens die erin trapt.
De assemblagekwaliteit is gelukkig feilloos. Het zitmeubilair (optionele sportzetels) zit uitstekend en ondanks het wat uit de haak staand stuurwiel is het geen probleem om een perfecte rijhouding te vinden. En de inzittenden kunnen zich zowel voor als achteraan laven in enkele welgekomen extra centimeters. De opbergvoorzieningen kwalificeren ook als voldoende. En dan hebben we het niet alleen over de koffer die minstens 550l groot is. Een scheidingsnet en neerklapbare achterzetels (voor uitbreiding tot 1.600l) zijn standaard.