De eerste X3 was nog een creatie van Chris Bangle - die met z'n controversiële lijnenspel vooral de 7-Reeks op de kaart zette en veel kritiek oogstte. BMW heeft nog nooit zo veel 7's verkocht, maar schoof de Amerikaan wel opzij. Bij de X3 ging hij destijds veel hard uit de bol en eigenlijk is ook deze vervanger behouden gelijnd. De koets heeft alle typische BMW-kenmerken, van de inmiddels tot buitensporige afmetingen gegroeide niervormige radiatoropeningen aan de voorzijde tot de kenmerkend vormgegeven raamomlijsting.
Tijdens onze uitgebreide testperiode is de testwagen, vaker dan we kunnen tellen, aanzien voor een X5. Niet eens zo verwonderlijk, want omdat de lengte met 8cm toenam heeft hij ongeveer de afmetingen van de vorige generatie X5. Voor de X3-eigenaar is dat minder vervelend dan wanneer je net nog dieper in je buidel hebt getast voor een X5. Het illustreert echter wel accuraat de gevolgen van een designpolitiek waarbij de verschillende modellen bijzonder hard op elkaar lijken. Audi-itis, zo je wil. Niet iets waar we voorstander van zijn.