De 2,2l dieselmotor die overlangs in de neus van de Freelander leeft, onderging een update. De capaciteit van de EGR-eenheid is toegenomen, er is een nieuwe watergekoelde turbo met variabele geometrie en de injectoren van het common-rail-systeem zijn sneller en meer accuraat. Voor de eTD4 betekent dat een stijging van het koppel van 400 naar 420Nm bij een identiek vermogen van 150pk. Er is nu evenwel ook een nieuwe, 190pk en 420Nm krachtige uitvoering die SD4 heet. Zowel de handbediende als automatische gangwissels zijn geoptimaliseerd voor een lager verbruik. Een start/stop-systeem (met een herstarttijd van 700ms nu 20% sneller dan voorheen) is standaard bij de handgeschakelde dieselversies. Dat laatste is alvast voldoende om onze frustraties daarover te beperken. Het oude systeem was gewoon te traag.
De Freelander heeft niet alleen een krachtiger dieselvariant (190pk) gekregen. De instapper kan je nu ook krijgen met uitsluitend voorwielaandrijving. Dat hebben we te danken aan de CO2-obsessie - want zonder vierwielaandrijving verbruik je gemiddelde 2 deciliter minder - je sleept tenslotte 75kg minder transmissieonderdelen met je mee. Onze testauto heeft géén 190pk en wordt evenmin door de voorwielen aangedreven - dat is een variant met vierwielaandrijving. Waarom? Omdat slechts 23% van de Europese consumenten een SUV met voorwielaandrijving besteld, en de 190pk-diesel evenmin voor het gros van de orders zal staan.
Het rijgedrag voelt dus vertrouwd aan. De Freelander blinkt uit in comfort. Het onderstel is uitermate capabel in het absorberen van oneffenheden. Eigenlijk zit het in het segment van de SUVs op dat vlak in een klasse apart. En het stuurgevoel is ook top. Wat deze Land Rover niet doet is proberen je het gevoel van een normale personenwagen te geven, in tegenstelling tot zowat elke concurrent. Dat betekent dus ook dat de koets zich in de bochten wat meer vrijheid permitteert en meeleunt. We vinden het geenszins storend - integendeel. Het bespaart frustratie als je in het bochtenwerk uiteindelijk de limiet nadert. Die ligt niet nadrukkelijk minder ver dan bij een concurrent. Alleen communiceert de Freelander z'n voorkeur voor rechtdoor gaan nadrukkelijker. Bekijk het zo; hij is niet slechter - hij is eerlijker. Op terrein bewijst de alweer verbeterde Terrain Response z'n nut. De Freelander blijft natuurlijk steken waar de andere Land Rovers doorgaan. Maar voor een SUV is hij ronduit indrukwekkend.
De prestaties van deze 150pk sterke centrale met vierwielaandrijving zijn redelijk, niets meer. De naald heeft 11,7 seconden nodig om 100km/u aan te wijzen. De top bedraagt 181km/u. De constructeur geeft 6,7l/100km op als gemiddeld verbruik, maar dat zien we u zelfs met een pluim op het gaspedaal niet realiseren. Wij tikten meer dan 2 liter hoger af, maar daar hoef je je nu ook weer niet aan te spiegelen.