De Freelander ondergaat een facelift. Wat aandacht voor interieur en exterieur kan alleen maar goed zijn. En de diesel ondergaat een update. Maar je kan voortaan ook een Freelander krijgen met voorwielaandrijving. Bij Land Rover! Er zijn geen zekerheden meer. Een Freelander met 2WD zorgt natuurlijk wel voor een lagere CO2-uitstoot en het scheelt in de prijs. Daardoor is er nu al een Freelander vanaf € 27.950. Onze testauto is wel de nieuwe diesel met 150pk, maar heeft nog steeds 4x4 en kost bijgevolg minstens € 29.750.
Eigenlijk moet je twee keer kijken voor je de wijzigingen aan de buitenkant opmerkt. En dat is niet erg, want de Freelander blijkt opvallend goed gewapend tegen de tand des tijds. In tegenstelling tot het uiterlijk, heeft het interieur meer last van kraaiepootjes en rimpels. De leeftijd begint hier duidelijk te worden en de concurrentie in het segment is groot. Aan het voorts uitstekende plaatsaanbod, goed steunende zitmeubilair en de overzichtelijke ergonomische opstelling van alle instrumenten is niets veranderd. En de koffer is - eens de hoge drempel die eigen aan het concept is, overwonnen - ruim en bruikbaar omwille van z'n egale vorm.
De 2,2l dieselmotor is onder handen genomen. Hij is nu in z'n editie met 150pk 420Nm sterk (20Nm meer dan voorheen) en wordt gekoppeld aan een correct schakelende zesbak. Voldoende voor een sprinttijd van 11,7 tellen, een top van 181km/u en een opgegeven verbruiksgemiddelde van 6,7l/100km. Neem je de nieuwe tweewielaandrijver dan spaar je 75kg en 0,2l/100km uit. Beiden hebben een start/stop-systeem, dat 20% sneller werkt dan de vorige generatie en daarmee heel wat frustraties de wereld uit helpt. In tegenstelling tot nagenoeg elk model dat je tegen de Freelander zou kunnen zetten, probeert deze SUV je niet het gevoel te geven met een normale personenwagen onderweg te zijn. Bochten zijn niet de forté van de Freelander. Comfort is dat wel. En op terrein gaat hij rustig door waar elke directe concurrent al lang hulpeloos met de wielen staat te spinnen.