In de lente commercialiseert Chevrolet de Orlando. Dat is eigenlijk de opvolger van de Tacuma, uit een inmiddels vergeten Daewoo-verleden. En maar goed ook, want deze in Korea gebouwde SUV is een wereldproduct dat rust op het onderstel van de Cruze en Astra. Met een lengte van 4,65m, een breedte van 1,83m en 1,63m hoogte, nestelt de Orlando zich aan de bovenzijde van het segment. Hoewel de ontwerpers eigenlijk kozen voor een efficiënte hoekige vormgeving met een gunstige verhouding tussen binnen- en buitenafmetingen, wisten ze het wel te camoufleren achter een assertief uiterlijk. Een beetje zoals een goedzak met tatoo's in een leren jack.
Binnenin heb je alvast ruimte zat. Zeven zitplaatsen zijn (uitzonderlijk) standaard, al moet je net als bij de andere auto's in dit segment opletten als je volwassenen op de twee kofferzitjes wil parkeren. De bagageruimte bedraagt dan ook nog slechts 89l. Met vijf plaatsen wordt dat 454l en als je de tweede zitrij plat legt wordt dat nog eens 1.000l meer. Chevrolet creëerde een ruime en functionele leefomgeving met veel bergruimte (waaronder een geheim vakje voor kostbaarheden) die echter wordt afgebakend door glanzende, harde kunststoffen.
De veiligheidsuitrusting is compleet; zes airbags, driepuntsgordels, ISOFIX bevestigingspunten voor kinderzitjes, ABS, tractie- en stabiliteitscontrole. Het weggedrag van de Orlando is echter voorspelbaar onderstuurd en voor verrassingen zal hij je niet stellen. De constructeur stelde z'n monovolume efficiënt af om de koetswerkbewegingen in toom te houden. Behalve met de gigantische achttienduimsvelgen is de filtering dan ook zeer bevredigend. De diesel (met 130 of 163pk, met een automatische of handbediende zesbak) is voldoende vlot, verbruikt minimaal 6,0l/100km en is bovenal stil. Bij constante snelheid hoor je hem eigenlijk niet.
Net als bij z'n andere producten, zorgt Chevrolet voor een competitief prijskaartje. De benzine (1,8l - 141pk) is er vanaf € 18.199. Dieselen kan vanaf € 20.199.