Toen de EuroNCAP crashtestorganisatie in het leven werd geroepen, was Renault - na Volvo dat er al decennia mee pronkt - zowat het eerste automerk dat z'n kans greep om zich een fonkelnieuw veiligheidsimago aan te meten. Bij de introductie van de vorige Laguna scoorde die nota bene zo goed dat de EuroNCAP speciaal voor die auto z'n maximumscore optrok van vier naar vijf sterren.
Dat zorgvuldig opgebouwde veiligheidsimago wordt natuurlijk goed bewaakt. De Latitude kan dan ook rekenen op alle basics. Dat betekent dat je door driepuntsgordels in je zetel wordt vastgehouden en dat die riemen steeds voorzien zijn van een spanner en een spankrachtbegrenzer. Elk van de vijf zitplaatsen heeft een hoofdsteun en de voorste exemplaren doen bovendien hun best om de gevolgen van een whiplash te beperken. Daarnaast hebben we de gebruikelijke collectie van zes airbags. De frontale- en gordijnairbags zijn van het conventionele type, maar de zijdelingse plofkussens hebben een aparte kamer voor de schouder- en lendenhoogte, elk met een sensor voor een meer accurate ontplooiing. Een kinderzitje kan je vanzelfsprekend verankeren in ISOFIX bevestigingspunten.
Ook het arsenaal elektronische hulpmiddelen is conventioneel. Je beschikt over ABS met remkrachtverdeler dat bovendien binnen bepaalde grenzen probeert om onder- en overstuur in de kiem te smoren. Systemen die repressief optreden zijn een (uitschakelbare) tractiecontrole en stabiliteitscontrole die zich niet in slaap laat wiegen.
Omdat we in Europa inmiddels verwend zijn, zeker in het segment van de luxelimousines, valt op dat zaken als een dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor lijnoverschrijding of automatische bordenherkenning niet in de optielijst staan.