Renault Latitude 2.0 & 3.0 V6 dCi Rijgedrag

Renault Latitude 2.0 & 3.0 V6 dCi
Bekijk 54 foto's
Door: BV 02-12-2010

Onderhuids is de Latitude een allegaartje van Renault en Nissan-componenten. Zo is de voortrein afkomstig van de Renault Laguna, terwijl de Multi-link achterophanging afkomstig is van de Nissan Maxima (de Laguna heeft achteraan een H-vormige as en geen onafhankelijk systeem). Omdat in Europa amper 8% kiest voor een benzine, en in ons land wellicht nog minder, is diesel de enige brandstof die de Latitude lust. Er is keuze uit een tweeliter met 150pk met een handbediende zesbak, dezelfde motor met 175pk en een zestrapsautomaat of een drieliter V6 diesel met 240pk die ook steeds zelf schakelt. Met een leeggewicht tussen 1.550 en 1.770kg, naargelang de versie, en geholpen door Laguna's efficiënte voortrein, komt de Latitude voldoende vlot uit de startblokken. In een auto die snel rijden niet aanmoedigt volstaat een sprinttijd tussen 10,3 en 7,6 seconden.

Renault trekt immers duidelijk de kaart van het comfort. De wielgeleiding op voor en achtertrein is uitstekend en de stabiliteit komt dan ook nooit in het gedrang. Tenzij je provoceert is het de voortrein die het eerst z'n greep op het wegdek verliest. De ophanging absorbeert gewillig putten en bulten. Stukken wolliger dan het gros van de Duitsers, maar ook zonder ooit het comfortniveau van de andere Franse vaandeldragers te benaderen.

Hanteer je de gezapige rijstijl die het model promoot, dan heb je ruimschoots voldoende aan de feedback van de stuurbekrachtiging, het pedalenstel en het schakelpatroon van de automaat. Zelfs met de tweeliter diesel, die een merkbaar minder babbelvaardige stuurinrichting (elektrisch) heeft dan de V6 (hydro-elektrisch). De auto verdraagt dat je hem de sporen geeft, en met name de koppelrijke diesel lust er wel een lepel van. Hoewel het pedaalgevoel voor verbetering vatbaar is, verdragen de remmen een langdurige marteling zonder morren. De automaat durft zich bij een dynamische rijstijl wel verslikken, met onoordeelkundig gekozen schakelmomenten. Alsof de software ervoor al in 1998 is geschreven. We betwijfelen echter of het door Renault beoogde cliënteel met die tekortkoming geconfronteerd zal worden.

Geef commentaar
comments by Disqus